ID.5 og ID.5 GTX er Volkswagens første helelektriske SUV-coupé

Med lang rekkevidde, og fremtidsrettet design skal Volkswagen skape flere elbil-entusiaster med sin nye ID.5 SUV-coupé og ID.5 GTX. - Med enda flere elbil-modeller på plass, kan vi i Volkswagen tilby nullutslippsbiler til flere, sier direktør for Volkswagen Norge, Harald Edvardsen-Eibak.
ID.5 og ID.5 GTX er som skapt for norske kjøreforhold og nordmenns bilbruk

Fakta om ID.5-modellene:

• Toppmodell basert på den modulære MEB-plattformen for elektrisk drift.
  • Kraftfullt design kombinert med enestående aerodynamikk og lav luftmotstand gir lang rekkevidde: Inntil 520 km* (WLTP).
  • Programvareversjon 3.0, og ny, kraftfull maskinvare muliggjør «over-the-air»-oppdateringer og oppgraderinger
  • ID.5 og ID.5 GTX produseres og overleveres kunden med karbonnøytralt avtrykk.

Med lang rekkevidde, og fremtidsrettet design skal Volkswagen skape flere elbil-entusiaster med sin nye ID.5 SUV-coupé og ID.5 GTX. - Med enda flere elbil-modeller på plass, kan vi i Volkswagen tilby nullutslippsbiler til enda flere, sier direktør for Volkswagen Norge, Harald Edvardsen-Eibak.

I dag presenterer Volkswagen-konsernet to nye medlemmer av den populære helelektriske ID.–familien, ID.5 og ID.5 GTX. Førstnevnte kommer med bakhjulsdrift og har en effekt på 150 kW (204 hk), mens GTX er en sprek firehjulstrekker med 220 kW (299 hk*).

Dermed får bestselgeren ID.3, og de populære familiebilene ID.4 og ID.4 GTX nye familiemedlemmer.

- ID.5 blir spydspissen vår på den innovative MEB-plattformen. SUV-coupéen representerer en helt ny elbilgenerasjon som kombinerer elektrisk effektivitet med sporty eleganse, forteller Edvardsen-Eibak.

Unikt design

Volkswagen har utstyrt begge modellene med et flytende, organisk design, som gir bilen et moderne og kraftfullt uttrykk. Taklinjen strekker seg elegant i lengderetningen, tett inntil karosseriet i coupé-form og sammenfaller med den forlengede D-stolpen, hvor den avrundes i en funksjonell spoiler. Med en utvendig lengde på 4,6 meter og 2,77 meter akselavstand føles bilen like romslig som en konvensjonell SUV i klassen over. ID.5 og ID.5 GTX er en fleksibel og praktisk SUV-coupé, som imponerer med luftig romfølelse, også for passasjerene i baksetet.

Lav Cw-verdi bidrar til at energien som er lagret i det 77 kWh (netto kapasitet) store batteriet utnyttes effektivt og gir lang rekkevidde. ID 5. har en oppgitt rekkevidde på inntil 520 km, mens ID.5 GTX med firehjulstrekk kommer med en estimert rekkevidde på inntil 480 km (WLTP).

LED Matrix lys

De nye familiemedlemmene i ID.-serien byr på innovativ og morsom lysteknologi, både utvendig og inne i bilen. Når føreren nærmer seg bilen med nøkkelen i lommen, svarer bilen med en velkomsthilsen fra frontlykter, baklys og lyset under speilene.

Både frontlykter og baklys har den nyeste LED-teknologien. Volkswagen tilbyr også dynamiske LED Matrix frontlykter som gjør at du kan kjøre med fjernlys uten å blende andre trafikanter.

Innvendig spiller lyssettingen også en viktig rolle. Ambientebelysning i taket, i dashbordet, i dørpanelene og i fotrommene kan enkelt byttes til ulike farger ut fra hva du selv foretrekker.

ID.Light er et unikt element i lyskonseptet. Den intuitive LED lysstripen under frontruten gir ved bruk av animasjon førerstøtte som for eksempel tilleggsinformasjon til navigasjon, tips om når det lønner seg å lette foten fra gasspedalen og ladestatus.

- Forlenger bilens levetid

Volkswagen har lenge lovet at de skal lede an i det grønne skiftet i bilbransjen. I Norge har Volkswagen og importøren Harald. A Møller vært tydelig på at de jobber for å nå nullutslippsmålet i 2025.

- Som et viktig element i vår Way To Zero-strategi, produseres og leveres alle våre ID-modeller som karbonnøytral bil til sluttkunde. ID.5 og ID.5 GTX er koblet til internett og er klargjort for «over-the-air» oppdateringer og oppgraderinger (OTA). Det vil si at bilene kan oppdateres og fornyes over nettet, og dermed oppleves som mer moderne over tid, forteller Edvardsen-Eibak, som håper å nå nye kunder med ID.5 og ID.5 GTX:

- ID.5-modellene er romslige og fleksible biler som passer godt for de som er ute etter en sprek bil, men også barnefamilier som har behov for godt med bagasjeplass. Bagasjerommet er på hele 549 liter, som enkelt kan økes til 1 561 liter når bakseteryggen legges ned. Elektrisk betjent bakluke og elektrisk svingbart tilhengerfeste er tilgjengelig som tilvalg. ID.5 med bakhjulsdrift kan trekke 1 000 kg, mens ID.5 GTX har en tillatt tilhengervekt på 1 200 kg, forteller Edvardsen-Eibak.

Med ID.5 tar Volkswagen bilteknologien et hakk videre. ID.5 og ID.5 GTX har ny maskinvare med den helt nye programvareversjonen ID. Software 3.0. Programvareoppdateringer og tilleggsfunksjoner gjøres tilgjengelig «over-the-air». Dermed kan bilen holdes oppdatert gjennom hele dens levetid.

Bilene er også utstyrt med en videreutviklet Travel Assist (ekstrautstyr) som tilpasser seg kjørestilen din ut fra hvordan du normalt plasserer deg i kjørebanen. Med Travel Assist kan man samle inn anonymisert data, det vil si deling av kjøredata fra flere kjøretøy. Da trenger systemet bare å registrere kjørefeltoppmerkingen på den ene siden av veien for å holde bilen i kjørefeltet, for eksempel på landevei uten midtstripe. Dermed byr ID.5 og ID.5 GTX på en bedre og tryggere kjøreopplevelse for deg som sjåfør.

ID.5 og ID.5 GTX blir tilgjengelig for bestilling i Norge i løpet av november. De første bilene forventes til Norge i løpet av våren.

Presentasjonen av ID.5 og ID.5 GTX kan følges på Volkswagens presserom kl 14 i dag.

* maksimal ytelse er tilgjengelig maks i 30 sek, fastsatt i henhold til UN-GTR.21 (https://unece.org/sites/default/files/2021-01/ECE-TRANS-180a21e.pdf).

ID.5 og ID.5 GTX er som skapt for norske kjøreforhold og nordmenns bilbruk
ID. 5 4x4

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for ellevte året på rad i 2020. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på én million elbiler fra 2025.