Volkswagen

ID.4 blir den første helelektriske SUV-en fra Volkswagen

Del

Det neste steget mot bærekraftig mobilitet heter ID.4. Den elektriske SUV-en med rommelig interiør og lang rekkevidde er som skapt for norske forhold og bilpreferanser. Og dette er bare starten på den storstilte elektrifiseringsstrategien til Volkswagen.

Volkswagen ID.4
Volkswagen ID.4
  • ID.4 følger ID.3. Den andre modellen i ID.-familien blir ID.4, den første helelektriske familiebilen fra Volkswagen
  • Elektriske proporsjoner. ID.4 utnytter fordelene i den elektriske modulære plattformen til fulle: Korte overheng og lang akselavstand gir et svært rommelig interiør
  • Lang rekkevidde. Takket være førsteklasses aerodynamikk og stort batteri får ID.4 en rekkevidde på inntil 500 km (WLTP)
  • Miljøvennlig og bærekraftig. Produksjonen av ID.4 er karbonnøytral gjennom hele verdikjeden
  • 33 milliarder euro investeres innen 2024. Volkswagen sikter mot å bli global markedsleder på elektrisk mobilitet, og målet er nå å produsere 1,5 millioner elektriske biler innen 2025 – betydelig mer enn tidligere planlagt

ID.4 følger ID.3

ID.4 vil bli den første bilen i verdens mest populære bilklasse – kompakte SUV-er – som er karbonnøytral, både i produksjon og bruk. Akkurat som ID.3 er den basert på den modulære plattformen for elektrisk drift (MEB), og har alle de sterke egenskapene til ID.-familien: Kompakte dimensjoner, rommelig interiør, sportslig karakter, intuitiv betjening og full tilkopling til internett.

Konseptbilen ID. CROZZ er nå blitt til ID.4. Prototypen av ID.4 skulle blitt vist på bilutstillingen i Genève. (Utstillingen ble som kjent kansellert.) ID.4 skal lanseres i Europa mot slutten av 2020. Alle som er interessert kan melde seg på nyhetsbrevet og vil få muligheten til å forhåndsreserve ID.4 så snart løsningen er åpen.

Navnet plasserer bilen tydelig: 4-tallet indikerer at den nye modellen er et nytt tilskudd til ID.-familien etter ID.3 – bilen som åpnet det tredje hovedkapittelet i Volkswagens historie, etter Bobla og Golf. Forkortelsen ID. står for intelligent design, identitet og visjonære teknologier.

Generøse romforhold i «Open Space»

Det aerodynamisk finslipte eksteriøret til ID.4 er en perfekt innramming for den revolusjonerende MEB-arkitekturen: Fronten er kort, akselavstanden er lang, noe som gir suverene plassforhold innvendig. Fører og passasjerer i ID.4 tar plass i et luftig og lyst interiør, som kalles «Open Space».

I første omgang kommer ID.4 med bakhjulstrekk, men senere også som en kraftfull elektrisk firehjulstrekker. Høyvoltbatteriet er plassert under kupéen, noe som sikrer et lavt tyngdepunkt og en jevn vektfordeling mellom akslene.

Batteriet kan lades med trefaset vekselstrøm som standard (AC), og hurtiglades med likestrøm (DC). Avhengig av batteristørrelse vil rekkevidde på inntil 500 km være mulig.

Enkel betjening Cockpiten i ID.4 har en klar struktur, og betjenes nesten utelukkende med touch-funksjoner og intelligent, naturlig stemmestyring. Volkswagens første elektriske SUV vil ha et høyt nivå av sikkerhetsteknologier, og den vil være fullt tilkoplet til internett.

Bilen skal som ID.3 produseres i Zwickau-fabrikken, og blir karbonnøytral gjennom hele verdikjeden.

Volkswagens strategi: elektrisk for alle

Den elektriske strategien til Volkswagen har startet som planlagt. I 2019 nådde selskapet viktige milepæler, for eksempel med verdenspremiere og produksjonsstart av ID.3. Markedslanseringen av ID.-familien er Volkswagens øverste prioritet i 2020, og de første ID.3 1st vil bli å finne på norske veier i sommer.

Store investeringer for et viktig mål

I de kommende årene sikter Volkswagen mot å bli verdensledende innen elektrisk mobilitet. For å nå det målet, investerer selskapet 33 milliarder euro fordelt på hele Volkswagengruppen innen 2024. 11 milliarder av disse er øremerket Volkswagen.

Fra 2021 vil fabrikken i Zwickau produsere 330 000 biler årlig, noe som gjør den til Europas største og mest effektive elbilfabrikk. Forberedelsene til internasjonal lansering av ID.-familien er også i full gang, i både Kina og USA. Forserieproduksjonen er allerede startet i den kinesiske fabrikken i Anting.

Volkswagens strategi for elektrifisering er allerede suksessfull. Etter de oppdaterte planene vil opptil 1,5 millioner elektriske biler ha rullet av produksjonslinjene så tidlig som 2025 – betydelig mer enn tidligere planlagt.

Batteriproduksjon fra starten av 2024

Også innen utvikling, testing og produksjon av battericeller har Volkswagen tatt viktige initiativ. Fra starten av 2021 bygges en batterifabrikk i Salzgitter med årlig kapasitet på 16 GWh. Produksjonsstart er planlagt i begynnelsen av 2024. Til dette prosjektet har Volkswagen opprettet et fellesforetak sammen med det svenske selskapet Northvolt.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Volkswagen

Volkswagen
Volkswagen
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.volkswagen.no

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for tiende året på rad i 2019. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.

Besøk oss gjerne på:

https://www.volkswagen.no/no.html

https://moller.no/no/nyhetsrom

https://www.volkswagen-newsroom.com/en

https://www.volkswagenag.com/

Følg saker fra Volkswagen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Volkswagen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Volkswagen

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom