Ice vokser mest i mobilmarkedet

Ice tok nye markedsandeler i mobilmarkedet i 2019 på bekostning av Telenor og Telia, ifølge fersk statistikk fra Nkom. Selskapet har vokst hvert eneste år siden lansering av mobilabonnement i 2015.
Eivind Helgaker, adm.dir i ice Foto: Terje Borud

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har i dag publisert ny statistikk over det norske ekommarkedet for 2019. Den viser at Ice fortsetter å vokse, og er den mobiloperatøren som vokser raskest. Samtidig styrker selskapet sin posisjon som leverandør av mobilt bredbånd. Veksten kom på bekostning av Telenor og Telia, som igjen opplevde fallende markedsandeler i året som gikk.

Av totalt 5,8 millioner mobilabonnenter i Norge ved utgangen av fjoråret, var 9,9 prosent kunder hos Ice. Dette er opp fra en markedsandel på 9,0 prosent i 2018. I privatmarkedet alene som består av 4,3 millioner mobilabonnement går ice fra en markedsandel på 11,0 til 12,4 prosent.

- I Ice har vi et mål om å bli landets mest anbefalte mobilselskap, og tallene viser at vi er på rett vei. Vi utfordrer den etablerte mobilbransjen med svært prisgunstige og nyskapende mobiltjenester i eget nett, og det er utrolig gøy å se at stadig flere kunder ønsker å komme til oss nettopp på grunn av det. At vi også har vunnet pris for landets beste kundeservice i 2020 på tvers av alle bransjer er nok et tydelig bevis på at hele laget gjør en veldig god jobb, sier Eivind Helgaker, adm. direktør i Ice.

Les mer: Ice best på kundeservice for andre året på rad

Ice fortsetter også å ta ytterligere markedsandeler i privatmarkedet for mobilt bredbånd med en vekst fra 28,4 til 33,2 prosent.

- Det var med mobilt bredbånd det hele startet for vår del, men siden 2015 har ice vært en fullverdig mobiloperatør. Det er nok de gode produktene våre kombinert med unik dekning og god kapasitet som gjør at vi fortsetter å styrke oss, sier Helgaker.

Les mer: ice sikrer frekvens og viderefører unik arealdekning

Ice er utfordreren i det norske mobilmarkedet som investerer milliardbeløp i det som blir Norges tredje landsdekkende mobilnett. Utbyggingen har lenge vært et vedtatt mål av både Regjeringen og et enstemmig Storting for å sikre økt konkurranse, lavere priser og økt tjenesteinnovasjon i mobilmarkedet, til det beste for norske forbrukere.

Eivind Helgaker, adm.dir i ice Foto: Terje Borud
ice mobil ice.no