ice sikret avgjørende mobilfrekvenser

Mobiloperatøren ice ble en av vinnerne i denne ukens store auksjon. Selskapet ble tildelt viktige mobilfrekvenser i både 700 MHz og 2,100 MHz båndet. Auksjonsresultatet styrker ice sin posisjon i det norske mobilmarkedet.

- Dette er svært gode nyheter for ice og norske forbrukere som kan se frem til økt konkurranse i mobilmarkedet. For oss som selskap betyr dette at vår utfordrerposisjon forsterkes, samtidig som frekvensene blir en del av våre forberedelser for 5G i Norge, sier Eivind Helgaker, administrerende direktør i ice.

Etablering av et tredje konkurrerende mobilnett
Norske myndigheter har vært tydelige på sitt mål om å tilrettelegge for utbygging av et tredje landsdekkende mobilnett, med mål om å øke konkurransen og styrke sikkerheten og beredskapen.

- Vi vil gi ros til både Regjeringen og Nkom for å tilrettelegge auksjonsreglene som støtter opp om de vedtatte målsetningene som er vedtatt av Stortinget, sier Helgaker.

Auksjonsresultat for ice
ice ble tildelt 2 x 10 MHz i 700 MHz-båndet og 2 x 15 MHz i 2 100 MHz-båndet. 2 x 10 MHz i 700 MHz frekvensbåndet ble tildelt ice for NOK 131 millioner per 2 x 5 MHz frekvens blokk, totalt NOK 262 millioner. 2 x 15 MHz i 2 100 MHz-båndet ble tildelt til minstepris på NOK 25 millioner per frekvens blokk på 2 x 5 MHz, totalt NOK 75 millioner.

For ytterligere informasjon, se børsmelding: https://newsweb.oslobors.no/message/478701