Ice, Craft og Norges Skiskytterforbund engasjerer tusenvis med markedsføringsstunt

Nå kan du designe lua til Johannes Thingnes Bø
Jannicken Lampe, marked- og merkevaresjef i Ice, liker når markedsføring underholder.

«Folkets Skiskytterlue» er en konkurranse der alle og enhver kan være med å designe konkurranselua til det det norske landslaget i skiskyting. Det unike samarbeidet mellom Ice, Craft og Norges Skiskytterforbund har i skrivende stund fått 6000 bidrag, som i snitt har brukt 8 minutter på luedesign.

Ice er hovedsponsor for det norske skiskytterlandslaget, og forlenget i fjor avtalen med utøverne i Norges mest populære idrett.

– Hvordan kan vi øke engasjement rundt skiskyting og bygge merkevare på nye måter? Dette er et nydelig eksempel på hvordan bruke en flate, og godt samarbeid på nye måter for å skape engasjement og synlighet. Craft lager luen, Ice-logoen er på luen, og skiskytterne bruker luen. Perfekt! Men hvorfor stoppe der? La oss få med folket på å designe luen, sier Jannicken Lampe, marked- og merkevaresjef i Ice.

Fra idé til design

Idéen til kampanjen er skapt internt i organisasjonen, og markedsuttaket er også laget av det interne kreative miljøet i markedsavdelingen i Ice; i tett samarbeid med det norske AdTech-selskapet Cavai.

– Jeg tror idéen engasjerer i seg selv; det er spennende at du kan sitte med mobilen eller datamaskinen og designe lua Johannes Thingnes Bø skal bruke når han gang på gang leverer fullt hus på rekordtid og det norske folk setter kaffen i halsen, sier Lampe.

Lampe forteller likevel at det skal mer til enn bare et godt konsept, og mener nøkkelen ligger i inviterende design, og enkel brukeropplevelse.

–  Her synes jeg teamet og Cavai har gjort en strålende jobb med lekent design , og en «luemaker» som er enkel og morsom å bruke. Det er imponerende å underholde og holde på oppmerksomheten til noen i 8 minutter i 2023, sier hun.

– Forbilledlig samarbeid

Emilie Nordskar, markeds og kommunikasjonssjef i Norges Skiskytterforbund, gleder seg over samarbeidet.

– Det er stor stas når to store partnere jobber sammen, slik som Craft og Ice har gjort her. Vi håper at skiskyting både kan være - og er - en samlende idrett. Da er det forbilledlig at partnere her har gått sammen for å engasjere folket, sier hun.

Man kan sende inn lueforslag ut januar, deretter begynner avstemningen på neste års lue i februar og går fram til siste verdenscuprenn i Holmenkollen 16. mars.

– Det har til nå kommet inn mange fine bidrag. Ice og Norges Skiskytterforbund ser fram til å kunne plukke ut en vinner i løpet av sesongen. Vi har stor tro på at enda flere vil ta del i kampanjen og bli med å lage Folkets Skiskytterlue, avslutter Nordskar.

Om Ice: Ice har ett av verdens beste, og Norges mest stabile mobilnett, med bransjens beste kundeservice. Totalt med både privat og bedriftsmarkedet har Ice over 757.000 kunder. De aller fleste som bytter mobilabonnement velger Ice. Slik har det vært i 8 år på rad, som er antall år siden Ice startet å selge mobilabonnement.

Bilde fra luebyggeren. Kanskje en fordel å få gulfarge til å skinne?
Bilde fra kampanjen.