I Oslo ble det holdt et kasakhisk-norsk seminar om rettsvesenets utvikling

En delegasjon fra Kasakhstans Høyesterett besøkte Oslo for å studere den norske erfaringen med utvikling av rettsvesenet.

Under det to dager lange seminaret hadde man diskusjoner om blant annet utvikling og implementering av innovasjoner, big data analyse, forutsigbart rettvesen, profesjonell vurdering og økning av dommernes kvalifikasjon, vurderingssystemer for domstolarbeidets kvalitet, fungeringen av dommernes selvstyreorganer og andre temaer.

Arrangementet ble åpnet av høyesterettsjustitiarius Toril Marie Øje som fortalte om det norske rettsvesenets historie og nyere utvikling. Hun viste også til den gode organisasjonen av årsmøtet til International Association of Judges i den kasakhstanske hovedstaden Nur Sultan i september i år der en delegasjon fra Norges Høyesterett deltok.

Formann for det juridiske kollegiet for straffesaker i Kasakhstans Høyesterett Abdrashid Zhukenov takket på vegne av den kasakhstanske høyesterettsjustitiarius Zhakip Asanov den norske siden for invitasjonen og den gode organisasjonen av seminaret for de kasakhstanske juristene. “Dette er det første besøket fra Kasakhstans Høyesterett til Norge. President Kassym-Jomart Tokayev understreket i sitt budskap til folket viktigheten av ytterligere reformer av retts- og politisystemene i Kasakhstan for å styrke beskyttelsen av borgernes rettigheter og friheter som garanteres av grunnloven, og å sikre dommernes uavhengighet. Den norske erfaringen er av betydelig interesse fordi Norge utpekes som et foregangsland i internasjonale studier på rettssikkerhetsområdet”, sa Zhukenov.

Den kasakhstanske delegasjonen inkluderte høyesterettsdommer Ulbolsyn Suleymenova, leder for Aktobe regiondomstol Saken Abdolla og rådgiver for Kasakhstans høyesterettsjustitiarius Marat Turubaev.

Store oljeselskaper kommer til å starte fem prosjekter om fornybar energi i Kasakhstan innen begynnelsen av 202025.10.2019 01:09:00 CESTPressemelding

The Astana Times melder at store oljeselskaper kommer til å starte fem prosjekter om fornybar energi i Kasakhstan innen begynnelsen av 2020. Embetsperson fra Kasakhstans energidepartement Ainur Sospanova påpekte en trend blant oljegigantene – å utvikle prosjekter om fornybar energi i Kasakhstan. "Oljeselskaper som Shell, Eni, Total og Irena utvikler prosjekter om fornybar energi, og allerede neste år vil disse implementeres i Kasakhstan. Dette er et godt tegn for oss; det viser at disse stabile investorene som har 20 års erfaring med å være i Kasakhstans olje- og gassektor, er villige til å etablere seg innen fornybar energi. Og vi håper at en rekke slike investorer som kjenner godt til Kasakhstan og landets lovgivning, vil komme med åpеne tanker og god kunnskap om Kasakhstan og vil investere i fornybar energi", sa Sospanova. Kasakhstan har 81 anlegg for produksjon av fornybar energi med en samlet kapasitet på mer enn 930 megawatt. På slutten av 2019 vil 86 prosjekter med en kapasitet