I Norge er det sukkerfri brus som gjelder
Totalt i det norske markedet er godt over 60 prosent av volumet sukkerfritt. – Vårt mål er at 90 prosent av brusen vi produserer skal være sukkerfri innen utgangen av 2022, fortsetter han.
Både smak og helse
At utviklingen går i en sukkerfri retning er ikke nytt. Stadig flere foretrekker smaken av de sukkerfrie alternativene fremfor de sukrede.
– I tillegg er folk blitt flinkere til å begrense sukkerinntaket av helsegrunner. Derfor er alle brusnyhetene våre uten tilsatt sukker, fortsetter Bruusgaard.
Han tror et skifte fra sukkerholdig til sukkerfri brus er relativt udramatisk for de aller fleste. – Det er selvfølgelig noen superfans som vil ha sin faste variant uansett. Vi opplever imidlertid at de aller fleste som liker sukkerbrus, liker også sukkerfritt, så barrieren for å bytte er nok ganske lav for de fleste, sier han videre.
Støtte av fagfolk
Bruusgaard tror at det faktum at både helsemyndigheter og en rekke ernæringseksperter har vært tydelige på at lettbrus er helt ufarlig, og mye bedre for helsa enn sukkerbrus, har bidratt til at skepsisen til lettbrus er betydelig mindre enn for noen år siden. Denne uken ble ernæringsprofessor Jøran Hjelmesæth ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold intervjuet av Nettavisen. Han er tydelig på at folk kan nyte sin lettbrus med god samvittighet.
– Det har alltid vært trygt å drikke lettbrus, men dokumentasjonen på at det er trygt er blitt bedre. Folk flest kan ta det helt med ro og drikke det de ønsker av lettbrus med god samvittighet, sier han til avisen.
4–5 liter
Hjelmesæth hevder i artikkelen at voksne fint kan drikke 4–5 liter lettbrus om dagen uten å få helseskader.
– For å oppsummere det som finnes av eksisterende forskning, så inneholder ikke lettbrus skadelige stoffer. Derfor er lettbrus bedre enn sukkerholdig brus – eller tungbrus – som skaper både overvekt og fedme, sier han videre, men presiserer samtidig at også lettbrus inneholder syre. – Så for tennene er vann det aller beste.
Vekker oppsikt
At godt over 60 prosent av brusvolumene i Norge er sukkerfrie, blir lagt merke til langt utover Norges grenser. I en pressemelding fra Bryggeri- og drikkevareforeningen uttaler generaldirektør Nicholas Hodac i UNESDA (den europeiske organisasjonen for brusprodusenter) følgende:
– Dette er en utrolig prestasjon og det absolutt høyeste nivået vi kjenner til i Europa, og muligens hvor som helst i verden.
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Lenker
Om Ringnes
Ringnes er Norges ledende merkevareselskap innen drikkevarer. Vi startet med ølbrygging i 1877 og har siden den gang utviklet både oss og drikkevaremarkedet betydelig, alltid med fokus på kvalitet og innovasjon.
Drikkevarene vi produserer er kjernen i virksomheten vår, og 900 medarbeidere jobber hver dag for å kunne tilby norske forbrukere de beste drikkealternativene til alle anledninger.
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom