I natt økte netthandelen med 1886 prosent
- Du kan trygt si at det tok fullstendig av. Vi har aldri målt tilsvarende handling mellom midnatt og klokken 01 noen gang. Det var en eksplosiv økning i kjøp som gikk gjennom våre betalingsløsninger straks etter at torsdag gikk over til fredag, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Tradisjon tro la nemlig en rekke nettbutikker ut mange av sine beste tilbud etter at klokken slo tolv, natt til Black Friday. Det ønsket helt åpenbart mange nordmenn å benytte seg av. Ifølge en representativ undersøkelse Klarna har fått utført oppga så mange som 1 av 4 nordmenn at de hadde planer om å sitte oppe i natt for å få med seg de beste tilbudene.
Det førte til en økning i salget den ene timen på hele 1886 prosent, sammenlignet med handlingen som skjer på det samme tidspunktet en gjennomsnittsdag.
En million nordmenn satt oppe i natt
- Det betyr at nærmere en million nordmenn satte klar ved PCen eller på telefonen i natt. Ifølge våre salgstall fra våre mange tusen norske nettbutikker denne timen var det først og fremst de i aldersgruppen 36-55 år og flest kvinner som satt oppe. De over 56 år var også langt mer på hugget, og ble den gruppen som økte mest sammenlignet med fjoråret. Salget til denne aldersgruppen økte med hele 58 prosent, sier Elvestad.
Sammenlignet med den samme timen natt til Black Friday i fjor, økte salget 26 prosent.
Kan bli tidenes netthandelsdag
De fleste kjøpene av det som kan bli den største netthandelsdagen noensinne, skjedde innenfor kategoriene elektronikk og mote og skjønnhet.
Klarna leverer betalingsløsninger til mer enn 5000 norske nettbutikker. Selskapet er den største aktøren innenfor nettbetaling i Norden med mellom en tredjedel og halvparten av hele markedet. Det er omsetningsstatistikk herfra som danner grunnlaget for funnene.
1 av 5 planlegger ifølge Klarnas undersøkelse å bruke mer enn 4000 kroner på Black Friday-salget. Det er nesten dobbelt så mye som de planla å handle for i fjor (12 prosent).
Mest ivrige i natt i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane
Ivrigst på å få med seg startskuddet for årets klart største handledag på nett var de i Møre og Romsdal. Men også mange innbyggerne i Sogn og Fjordane satt oppe i natt. I Østfold og Hedmark var de, ifølge Klarnas statistikk, minst opptatt av natthandlingen.
De mest erfarne netthandlerne venter på Black Friday
Nye omsetningstall fra Klarnas tusenvis av norske nettbutikker viser også at salget så langt i Black Week-uken har økt med 26 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig viser også tallene at mange av dem som tradisjonelt sett er de mest ivrige netthandlerne, spesielt de unge aldersgruppene og innbyggerne i Nord Norge, ikke har handlet så mye.
- Disse planlegger ofte nøye, og venter på de beste tilbudene som gjerne kommer på Black Friday. Om vi i dag får tidenes netthandelsdag i Norge er opptil nettbutikkene. Dersom tilbudene ikke er gode nok, vil ikke disse gruppene kjøpe. Dette har vi full oversikt over i morgen tidlig, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Fylkesshoppingtoppen den første timen av Black Friday*:
1. Møre og Romsdal (126)
2. Sogn og Fjordane (122)
3. Finnmark (111)
4. Nordland (105)
5. Trøndelag (103)
6. Hordaland (102)
7. Oslo (101)
7. Vest-Agder (101)
8. Rogaland (100)
9. Akershus (95)
10. Vestfold (91)
11. Troms (90)
12. Telemark (82)
13. Buskerud (79)
14. Oppland (73)
15. Aust-Agder (72)
16. Østfold (67)
17. Hedmark (59)
*Indeks 100 representerer den gjennomsnittlige nordmannens handling i natt mellom klokken 00-01. Et høyere eller lavere tall viser på om innbyggerne i fylket i gjennomsnitt handlet mer eller mindre per person i løpet av den første timen av Black Friday enn landsgjennomsnittet.
Kontakter
Thomas ElvestadMarkedsdirektør, fungerende salgsdirektør
Klarna Norge
Bilder
Om Klarna
Siden 2005 har Klarna jobbet med å akselerere handelen med forbrukerens behov i sentrum. Med over 150 millioner aktive forbrukere globalt og 2,5 millioner transaksjoner om dagen, revolusjonerer Klarnas rettferdige, bærekraftige og AI-drevne betalings- og shoppingløsninger måten vi handler på nett og i fysisk butikk. De gir forbrukerne det som skal til for å handle smartere, tryggere og enklere. Globalt har mer enn 550 000 butikker, inkludert H&M, Saks, Sephora, Macys, Ikea, Expedia Group, Nike og Airbnb, tatt i bruk Klarnas innovative teknologi og markedsføringsløsninger for å drive vekst og lojalitet. For mer informasjon, besøk Klarna.com
Følg pressemeldinger fra Klarna
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Klarna på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Klarna
Klarnas AI-assistent håndterer 2 av 3 kundeservice-chatter etter en måned28.2.2024 08:32:25 CET | Pressemelding
Klarna presenterer nå sin nye AI-assistent – bygd på OpenAI-teknikk. Bare etter en måneds bruk av kundene, taler resultatene sitt tydelige språk:
Klarna oppsummerer ditt 2023: Vil motivere til mer pengeprat2.2.2024 07:29:10 CET | Pressemelding
Med den nye funksjonen «Money Story 2023» i Klarnas app kan alle brukere av shopping- og betalingsløsningen nå få en enkel, men detaljert og underholdende oversikt over forbruket sitt i fjor.
Klarna og CarTrawler-avtale tar rentefrie fakturakjøp til bilutleiemarkedet13.12.2023 09:01:19 CET | Pressemelding
Nå kan reisende betale for bilutleie med Klarna når de bestiller dette hos mer enn 70 flyselskap og 250 reisenettsteder globalt. Dette er et marked som historisk sett har vært dominert av kredittkortbransjen.
Klarna tar smooth betaling til norske Foodora-kunder30.11.2023 08:02:03 CET | Pressemelding
Nå utvider Klarna og Foodora sitt samarbeid til fem nye land. Etter et par suksessfulle år som partnere i Sverige, kan også norske kunder ta i bruk Klarnas smoothe og enkle betalingsløsninger når de bestiller mat eller dagligvarer gjennom Foodora.
Prisanalyse av Black Week: 1 av 5 produkter på tilbud23.11.2023 12:00:51 CET | Pressemelding
Bare i løpet av de første tre dagene av årets Black Week var 21,9 prosent av de 19 000 mest populære produktene på salg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom