I morgen oppheves bålforbudet

På tirsdag oppheves det generelle bålforbudet i hele Norge. – Nyt høsten, og vis bålvett, oppfordrer Norsk Friluftsliv.

HØSTHYGGE: Et bål er en virkelig stemningsskaper som gjør mye med turopplevelsen. Foto: Norsk Friluftsliv

På grunn av skogbrannfare er det et generelt bålforbud fra 15. april til 15. september. Når forbudet oppheves på tirsdag, kan mange igjen se fram til lange høstkvelder rundt bålet.

– Retten til å tenne bål i skog og mark er en viktig del av allemannsretten. Så lenge man viser bålvett og er obs på skogbrannfare, er det bare å komme seg ut og nyte høsten, sier Siri Meland, fagsjef samfunnskontakt i Norsk Friluftsliv.

Før du fyrer opp bålet er det alltid viktig at du forsikrer deg om at det er trygt, og setter deg inn i lokale forhold.

– Det er viktig å være klar over at noen steder har lokale bålregler. Vær også alltid obs på vær- og vindforholdene der du er, og sjekk at det ikke er for tørt i naturen rundt deg, sier Meland.

Hun minner om at med retten til å hygge seg i naturen følger det også noen plikter.

– De fleste er flinke å rydde etter bålkosen, men dessverre ser vi fortsatt at noen lar matemballasje ligge igjen etter seg. Husk at det kommer andre etter deg som også vil oppleve naturen, avslutter Meland.