I denne bransjen kommer seniorene til å dominere netthandelen

Koronapandemien har fått mange til å flytte sine kjøp fra fysiske butikker til nettet, spesielt de yngre. Men i én bransje er det den eldste delen av samfunnet som leder an i netthandelen – apotekbransjen.
Foto_Pexels

Eldre blir ofte fremstilt som digitale sinker, men ifølge daglig leder i Norges største nettapotek er ikke dette tilfelle i apotekbransjen.

– Slik vi ser det så er de eldre veldig digitale. De bruker nettbank, de bestiller reiser online, og nå bestiller de også drøssevis med medisiner på nett, forteller Hans Kristian Furuseth.

Farmasiet-sjefen viser nemlig til egne salgstall som forteller at seniorer stadig utgjør en større del av kundebasen til nettapoteket.

– Bare denne uken har vi opplevd en vekst på 400 prosent blant kunder over 55 år mot samme uke i fjor. Og i forrige uke kjøpte de eldste nesten annenhver av de reseptbelagte medisinene vi solgte. Eldres medisin- og digitalvaner har uten tvil skutt fart som følge av koronaviruset, sier Furuseth og legger til:

– Om kort tid er det seniorene som vil lede an i netthandelen av apotekvarer.

Lange ventelister for datakurs for eldre
Organisasjonen Seniornett Norge er glad for å se en stigende utvikling av nettapotekkunder i denne aldersgruppen.

– Det er et faktum at eldre har behov for flere legemidler enn yngre. Samtidig er eldre i risikogruppen for smitte av Covid-19, noe som gjør at behovet for hjemlevering av medisiner er forståelig. Derfor er det ekstra godt å se at mange benytter seg av denne muligheten, sier generalsekretær i Seniornett Norge, Kristin Ruud.

Organisasjonen har over 200 lokallag og jobber med digital opplæring av eldre. De mener digitalkompetansen til seniorer har økt kraftig under koronapandemien, og at det ikke skal stå på sulten for å lære mer.

– Stadig flere seniorer opparbeider seg gode digitalferdigheter. Våre kurs har vært fulltegnet denne høsten, og vi har lange ventelister, men vi kan ikke arrangere kurs på grunn av pandemien. I tillegg har vi en hjelpetelefon for medlemmer som trenger datahjelp, og her har pågangen også vært enorm. I snitt har vi opplevd en 50 prosent økning i trafikk, forteller generalsekretæren i Seniornett.

Trenden blir sterkere og sterkere
I samarbeid med analyseselskapet YouGov har Farmasiet gjennom året utført flere landsdekkende undersøkelser for å få bedre innsikt om eldres holdninger til apotekbransjen, netthandel og restriksjonene som følge av koronaviruset. Funnene bekrefter trenden som Farmasiet og Seniornett nå opplever.

– Etter nedstegningen av Norge gjorde vi vår første undersøkelse. Den viste at nesten en tredjedel av nordmenn over 60 år var redd for å bli smittet av Covid-19 når de var på fysiske apotek, og flere ville starte å handle apotekvarer på nett som følge av dette. Nå ser vi at de har gjort nettopp det, og mye tyder på at denne trenden kommer til å fortsette, avslutter Furuseth.

Foto_Pexels
Generalsekretær i Seniornett Norge, Kristin Ruud. Foto: Privat.
Daglig leder i Farmasiet, Hans Kristian Furuseth. Foto: Johnny Vaet Nordskog.

Farmasiet.no drives av Farmasiet Apotek (Farmasiet AS med org. nr: 913379721). Vi holder til i Sandefjord, samlokalisert med Komplett Group. Farmasiet Apotek har egen apotek- og driftskonsesjon fra Statens Legemiddelverk (konsesjonsnummer 1849). I tillegg er apoteket godkjent som et nettapotek. Les mer om nettapotek på Legemiddelverkets offisielle sider om nettapotek.

Alle nettapotek må også ha et apotekutsalg tilgjengelig for kunder. Apotekutsalget har besøksadresse Østre Kullerød 2, 3241 Sandefjord. Lokalene er åpent mellom klokken 9 og 16 mandag til fredag. Vi tilpasser vårt lagerhold av reseptpliktige legemidler løpende etter etterspørsel. Ta gjerne kontakt på forhånd for å sikre at vi har din reseptvare på lager dersom du ønsker å hente ut resept i apotekutsalget.