I dag startet United Airlines direkterute mellom Bergen og New York

For aller første gang landet United Airlines på Bergen lufthavn Flesland i dag. Den nye direkteruten mellom Bergen og New York/Newark er viktig for både reise- og næringsliv på Vestlandet.
Foto: Tove Lise Mossestad

United Airlines flyr tre ganger i uken mellom Bergen lufthavn Flesland og Newark Liberty International Airport.

“Som eneste flyselskap knytter United Airlines nå Bergen og Norge til USA. Vi er glade for å lansere det nye tilbudet til New York/Newark,” sa Marcel Fuchs, United Managing Director International Sales. “Direkteruten utvider vårt Europeiske rutenett, og gir våre kunder en direkte forbindelse fra Bergen til New York, og tilgang til rutenettet fra Newark som hub til mer enn 85 destinasjoner i USA. Ruten åpner også inngangsporten fra USA til Vest-Norge, og gir enklere tilgang til de verdenskjente fjordene, både for forretningsreisende og turister.»

“Vi er svært glade for å ønske United Airlines velkommen til Bergen lufthavn», sa Helge Eidsnes, lufthavndirektør på Bergen lufthavn, Flesland: “Ruten er viktig for å styrke lufthavnens posisjon som en internasjonal flyplass, og igjen knytte Vestlandet til Amerika. Næringslivet i regionen, og kanskje spesielt oljenæringen på Vestlandet, er avhengig av gode direkteforbindelser for å drive og videreutvikle seg."

Han sa også: -Bedrifter med virksomhet i USA vil ha stor glede av ruten. United Airlines bidrar nå til å knytte Vest-Norge sammen med verden, ikke minst på grunn av det enorme rutenettet de har videre fra New York/Newark.Potensialet for turisme til Vestlandet fra USA er stort. Bergen og regionen med fjorder og fjell, er attraktive destinasjoner. Bergen lufthavn utvikler seg som hub for turister fra utlandet."

Stein Ove Rolland, direktør i Fjord Norge, fortalte under åpningen at amerikanske turister er spesielt interesserte i Vestlandet og har alltid vært viktige for reiselivet i regionen:

-Amerikanske turister blir ofte i Norge i en lengre periode, og opplever masse mens de er her. Uniteds nye rute gjør det mye enklere for dem å komme raskt og direkte til fjordene. I tillegg vil ruten hjelpe til med å forlenge sommersesongen, noe som er viktig for alle aktørene i reiselivet på Vestlandet.»

Den nye ruten mellom Bergen og New York/Newark er en del av Uniteds største transatlantiske satsning.Totalt vil United starte eller gjenoppta 30 transatlantiske flyvninger fra midten av april til begynnelsen av juni 2022. I tillegg til Bergen inkluderer dette nye direkteflyvninger til destinasjoner ingen andre nordamerikanske flyselskaper betjener, inkludert Amman, Jordan, Palma på Mallorca, Spania og Tenerife. Flyselskapet lanserer også nye direkteflyvninger fra London, Milano, Nice, Zürich og München. Med disse utvidelsene av rutenettet sitt vil United betjene flere transatlantiske destinasjoner enn alle andre flyselskap fra USA til sammen.

Bergen (BGO) – New York/Newark (EWR)

Flight

Man/Ons/Fre

Boeing 757-200

20 Mai – 26 Sep 2022

Lokal tid. Det kan komme endringer.

Ruten opereres med Boeing 757-200 med 169 seter, og tilbyr både economy-billetter samt economy pluss og business-klasse.

For mer informasjon om United Airlines og billettbestilling gå til united.com

Ta kontakt  med presse@avinor.no for flere bilder eller video

Foto: Tove Lise Mossestad
Helge Eidsnes, lufthavndirektør Bergen lufthavn, Flesland. Foto: Tove Lise Mossestad