I dag kommer tordenværet – slik sikrer du deg mot lynnedslag

Torsdag ettermiddag og kveld er det varslet kraftige til svært kraftige byger på Østlandet, Telemark og deler av Trøndelag. Meteorologisk Institutt melder om lyn og tordenvær på vei. Det er flere ting du du kan gjøre for å unngå skader.

Lyn og torden på vei. Foto: Unsplash

Sommeren er høysesong for tordenvær, og skader fra lynnedslag. – Vi får til vanlig inn mye skademeldinger som følge av lynnedslag i juni, juli og august, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank1 og DNB.

Hittil i sommer har det ikke vært mye skader forårsaket av lynnedslag, men torsdag får vi en smakebit av uvær.

- Heldigvis er det en rekke ting vi kan gjøre for å sikre oss mot lynskader.

Fremtinds fem tips for å unngå lynskader

• Trekk ut TV-antenne og stikkontakter – spesielt ladekabler og wifi-rutere som fort blir ødelagt av lynnedslag. Dette er smart å gjøre selv om det ikke er meldt tordenvær når du skal bort.
  • Installer overspenningsvern i stikkontakter og sikringsskap. Sistnevnte må du få en el-installatør til å gjøre.
  • Unngå bading og svømmetur, store sletter og fotballbaner.
  • Vær oppmerksom på dyrene – dyr kan ofte bli engstelige for tordenvær.
  • Ha en fulladet powerbank liggende om du trenger strøm.

Tiden for å finne frem kortstokken

Et forebyggende tiltak er å montere overspenningsvern mot lyn og torden i sikringsskapet eller tilkoblet strømkabler fra elektronikk som TV og TV-boks.

- De fleste lynskader kan unngås med gode og riktig installerte overspenningsvern, men unngå å kjøpe billige versjoner. De fungerer ofte dårlig, sier Nielsen.

Mobiltelefoner bør lades i en powerbank eller andre eksterne ladeenheter.

- Du bør helst ikke sette telefonen eller datamaskinen til lading i stikkontakten, og du bør trekke ut wifi-ruteren. Disse tingene blir fort ødelagt av lynnedslag, sier Nielsen.

Uten wifi og TV begrenses fritidssyslene en del. Heldigvis finnes det fortsatt strømløse alternativer.

- Dette er tiden for å finne frem bøkene eller kortstokken. Plutselig kan man faktisk få det ganske hyggelig selv uten wifi, mener skadeforebyggeren.

Uante verdier

Det varierer hvor store kostnader et lynnedslag kan føre med seg.

- Mange tenker ofte ikke over ting hvor de største verdiene våre ligger. Med tanke på lynnedslag tenker vi fort på TV-en, men hvis for eksempel fryseren din kortslutter full av mat kan det bli dyrt, sier Nielsen.

Lyn og torden på vei. Foto: Unsplash