I dag gjør “den lille bulkedagen” comeback

Vi går mot en normal 17. mai-feiring og det betyr økt fare for bulkeskader 16. mai. – Vi tror “den lille bulkedagen” gjør comeback i dag, sier skadeforebygger.
Fremtind registrerer over 60 prosent flere bilsmeller 16. mai enn ellers i mai. Foto: Fremtind.

– Stress og uoppmerksomhet er en gjenganger på typiske utfarts- og handledager. Det fører til mange skader som kunne vært unngått. Ta deg god tid, la mobilen ligge når du kjører og ta det pent i parkeringshus, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Pandemien har de siste to årene gitt mindre trafikk og en unormal 17. mai-feiring. I normale år derimot, som i 2019 og 2018, har forsikringsbransjen registrert langt flere bulkeskader på 16. mai enn øvrige dager i mai.

I 2018 var det 182 bulkeskader 16. mai, mot snitt på 108 skader per dag i mai.
I 2019 var det 179 bulkeskader 16. mai, mot snitt på 116 skader per dag i mai.

– 16. mai er den store handledagen før nasjonaldagen. Vi registrerer over 60 prosent flere bilsmeller spesielt i forbindelse med rygging, påkjøring bakfra og på parkerte biler enn ellers i mai. Rygg inn når du parkerer og unngå parkeringshus om du kan, sier Hofstad-Nielsen.

Og om du ikke var klar over det: “Den store bulkedagen” er 22. desember, og noen ganger den 21 - litt avhengig av hvilken dag juleaften faller på.

Seks tips til en bulkefri 16. mai

• Ta deg god tid når du skal parkere og rygg alltid inn på parkeringen, ikke ut. Er du bekymret for parkeringshus – parker utenfor om det er mulig.
  • Ikke stol blindt på alle funksjonene i bilen, som for eksempel ryggekamera. Bilens bevegelser er kun sjåførens ansvar.
  • Om du ikke har mobilstativ, la mobilen ligge mens du kjører. Har bilen Bluetooth bør du koble til denne før du starter å kjøre.
  • Gjør deg ferdig med tasting før du kjører. Ikke snap, skriv SMS eller plott inn adressen på GPS mens du kjører.
  • Nyere biler og spesielt mange elbiler har god akselerasjon. Ta det pent ut av kryss, ut av rundkjøringer og når du skal «flette» i kø, inn og ut av kollektivfelt eller på motorveien.
  • Uansett biltype og størrelse på motor: Kjør alltid pent og etter forholdene.