I dag er 435 kulturansatte i streik

Kampen for rettferdig pensjon i kultursektoren fortsetter med full styrke. Fra i dag streiker 435 medlemmer i opera, orkestre og teatersektoren.
STREIK: Fra venstre Nora Hagen, Christine Thomassen, Lise Olsen og Dag Agledal.

Topplederne i kultursektoren har ikke vist noen vilje til å holde løftene om kjønnsnøytrale og livsvarige pensjonsytelser.

- Derimot registrerer vi at toppsjefene bruker interne informasjons-eposter og mediene til å forklare hvor feil Fagforbundet, NTL og Creo tar, poengterer Nora Hagen, Fagforbundets forhandlingsleder.

At toppsjefer i kultursektoren mener våre krav er urimelig er ikke noe nytt for oss, men å konsekvent mene at vi ikke ivaretar våre medlemmer er direkte feil og usaklig.

- Vi har pensjonseksperter. Vi vet at kravet vårt er det beste for våre medlemmer. Derfor er også toppsjefene i kultursektoren så opptatt av å uthule streikegrunnlaget vårt, sier Dag Agledal, NTLs forhandlingsleder.

Vi ville aldri streiket for et krav som gir dårligere pensjon for egne medlemmer. Det faller på sin egen urimelighet.

- Vårt krav er like enkelt som det er viktig. Vi krever at våre medlemmer skal ha kjønnsnøytrale og livsvarige pensjonsytelser, sier Christine Thommesen, nestleder i Creo. Det er også det vi har blitt lovet.

I stedet framsnakker direktørene hvor fortreffelig den midlertidige pensjonsordningen er.

- Jeg hører sjefene er lei seg, og ikke forstår hvorfor vi er i streik. Da burde de fulgt med bedre i timen. Vi har hatt det samme kravet siden 2016. At topplederne har gravd hodet ned i sanden, og trodd det gikk over av seg selv, får stå for deres regning. Vi er når som helst klare til å forhandle. Men det forutsetter at toppsjefene i kultursektoren innser at vi har et krav de må forholde seg til, sier Lise Olsen, nestleder i LO Stat.

Her streiker 435 kulturansatte fra 8. september.

• Den Nationale Scene (48) NTL-6/Fagforbundet-37/Creo-5
  • Bergen Filharmoniske Orkester (114) NTL-0/Fagforbundet-0/Creo-114
  • Den Norske Opera & Ballett (98) NTL-33/Fagforbundet-61/Creo-4
  • Det Norske Teatret (52) NTL-10/Fagforbundet-40/Creo-2
  • Nationaltheatret (34) NTL-5/Fagforbundet-27/Creo-2
  • Rogaland Teater (31) NTL-9/Fagforbundet-20/Creo-2
  • Kilden-Kristiansand Symfoniorkester (11) NTL-0/Fagforbundet-0/Creo-11
  • Kilden Teater og Konserthus (32) NTL-14/Fagforbundet-16/Creo-2
  • Trøndelag Teater (15) NTL-0/Fagforbundet-13/Creo-2

Forhandlingsledelse:
Lise Olsen, LO Stat: 900 66 207
Christine Thomassen, Creo: 951 81 686
Nora Hagen, Fagforbundet: 990 14 114
Dag Agledal, NTL: 922 48 452

Kommunikasjonsrådgivere:
Linda Karoline Ringstad, Creo: 476 52 221
Geirmund Jor, Fagforbundet: 416 48 263
Tove Lise Granli, NTL: 918 59 230
Kristian Brustad, LO Stat: 466 61 639

STREIK: Fra venstre Nora Hagen, Christine Thomassen, Lise Olsen og Dag Agledal.

Om LO Stat

Møllergt. 10

23 06 83 00http://www.lostat.no

LO Stat jobber for et seriøst, trygt og godt arbeidsliv for alle. LO Stat er en samlende kraft i staten og Spekter, med 19 LO-forbund og 100.000 medlemmer i ryggen. LO Stat viktigste oppgave er å forhandle lønn og rettigheter på vegne av forbundenes medlemmer i staten og Spekter. Vedtektene sier at LO Stats skal «virke for medlemmenes faglige, sosiale og økonomiske fellesinteresser». LO Stat skal dermed forsvare forbund og medlemmers interesser og rettigheter på alle plan.

Følg pressemeldinger fra LO Stat

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra LO Stat på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra LO Stat