I 2020 er Colosseum det mest populære landemerket å besøke

Mange drømmer om å oppleve verdens velkjente landemerker. Øverst på listen for 2020 havner Colusseum i Roma etterfulgt av Frihetsgudinnen i New York og Machu Picchu i Peru, ifølge Tickets siste Kantar Sifoundersøkelse.

- De fleste klassiske landemerkene i verden er ofte med på listen over drømmereisemål av en grunn. Magisk natur, mektige bygninger eller en blanding av begge deler gir en opplevelse utover det vanlige, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Colosseum er det landemerke som flest ønsker å besøke i 2020. Dette amfiteateret, som ble innviet i år 80 er et av de mest kjente byggverk i verden. Mange ønsker å kjenne på det historiske suset som omgir Colosseum og Forum Romanum når de besøker «den evige stad», Roma.

På andre plass kommer en at av verdens kanskje mest kjente landemerker – Frihetsgudinnen i New York som de aller fleste kjenner via utallige filmer og TV-serier. På de neste plassene finner vi Machu Picchu og Den kinesiske muren.

Hvilke landemerker som frister mest varierer med alderen. Aldersgruppen 18–29 år vil i større grad enn øvrige aldersgrupper besøke Frihetsgudinnen i New York (19 prosent), Machu Picchu i Peru (18 prosent) og den kinesiske muren (15 prosent). Reisende i aldersgruppen 60-79 år er de som har minst lyst til å se landemerker – noe som til en viss grad kan bero på at de, til forskjell fra de yngre, allerede har besøkt mange av disse kjente stedene.

Hvilke kjente landemerker vil du helst besøke i løpet av 2020?

1. Colosseum, Roma (14 prosent)
  2. Frihetsgudinnen i New York (12 prosent)
  3. Machu Picchu, Peru (11 prosent)
  4. Den kinesiske muren, Kina (9 prosent)
  5. Eiffeltårnet, Paris (9 prosent)
  6. Big Ben, London (9 prosent)
  7. Golden Gate-broen, San Francisco (7 prosent)
  8. Sagrada Familia, Barcelona (7 prosent)
  9. Taj Mahal, India (7 prosent)
  10. Tempelbyen i Angor, Kambodsja, (7 prosent)
  11. Pyramidene i Egypt, (7 prosent)
  12. Vasiljikatedralen, Moskva (6 prosent)
  13. Det skjeve tårn i Pisa, (5 prosent)
  14. Ingen av de nevnte, (28 prosent)
  15. Usikker/ vet ikke, (13 prosent)

Kilde, Tickets Kantar Sifoundersøkelse, maks 3 svar mulig. Riksrepresentativt utvalg.