Hytteforbudet kan gi mye trafikk på sjøen i påsken

Med hytteforbud og stengte grenser kan det bli mye trafikk på sjøen i påsken. Grunnet smittehensyn rådes båtfolket til å noen forhåndsregler.
Hytteforbudet kan gi mye trafikk på sjøen i påsken

- Vi råder båtfolket til å holde seg på land eller så nærme land som mulig inntil videre, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

- De som eventuelt må redde deg utgjør en samfunnskritisk funksjon, og må holde seg smittefrie, forklarer Nielsen.

Myndighetene har foreløpig ikke lagt ned noe båtforbud. Det kan likevel komme restriksjoner og flere gjestehavner har valgt å stenge allerede.

- Skulle du likevel finne på å ta båten ut på sjøen i påsken, er viktig å følge regler og kjøre forsiktig. Det vil senke risikoen for uhell og påfølgende redningsoppdrag.

- Og vi ønsker selvsagt at du respekter stengte gjestehavner, sier Nielsen.

Bruk ventetiden på nødvendig vedlikehold

Årlig registrerer forsikringsbransjen cirka 10.000 båtskader, og samlet erstatningssum ligger årlig på om lag 500 millioner kroner. Havari og synkeskader er gjengangere, og dette er skader som kan forebygges med godt vedlikehold.

- Bruk ventetiden på skikkelig vedlikehold, slik at båten er i topp stand når du endelig kan ta den i bruk. Vi anbefaler å bruke ca. 1000 kroner i vedlikehold per fot, da kan du forebygge synkeskader, elektriske feil og andre skader, sier Nielsen.

- Vi anbefaler også båteierne å gjennomføre service, vedlikehold og konservering av motor hvert eneste år, uavhengig av om båten er i bruk eller ikke, sier skadeforebyggeren.

Ingen har fått tatt båtførerprøven den siste tiden

Normalt tar 25.000 båteiere båtførerprøven hos Norsk Test hvert år. De fleste tar prøven på våren og rundt påske. Norsk Test har siden myndighetene innførte tiltak mot spredning av koronaviruset opplevd full stopp i oppmeldinger til båtførerprøven.

- Konsekvensen av dette er at vi risikerer en økning av båtførere uten båtførerprøven på sjøen i påsken og i sommer. Uerfarne båtførere og flere båter på sjøen vil gi flere skader og dermed flere redningsoppdrag – som igjen kan gå på akkord med smittehensyn, sier Bernt Nilsen, administrerende direktør i Norsk Test.

Løsning etter påske

Norsk Test har laget en løsning for videoovervåket eksamen, med bruk av webkamera og mobil. Dette er teknisk plass, og vil bli tilgjengelig etter påske.

- Vi har likt konsept i bruk for blant annet Statens Strålevern og Digitaliseringsdirektoratet for å sikre kvalitet og integritet i testgjennomføringen. Kandidaten slipper å reise og være nær andre uten at det går ut over kvaliteten. Vi så ikke for oss smittevernhensyn når vi laget systemet, men nå er det blitt den viktigste grunnen for å ta systemet i bruk, sier Nilsen.

Hytteforbudet kan gi mye trafikk på sjøen i påsken
Mange båtskader skyldes dårlig vedlikehold.