Hyllest til sorbet og eplemost fra Østfold

«Bjørnebærsorbet» fra Bamsrudlåven og «Årgang Askim Eple & Ingefær» fra Askim Frukt og Bærpresseri tar steget opp til øverste hylle av lokalmat og drikke i Norge. Begge fikk tildelt Spesialitet under gårsdagens lokalmatsamling på Bamsrudlåven som var arrangert av Meny.
Stolte mottakere av Spesialitet. F.v. Nina Sundqvist fra Stiftelsen Norsk Mat og Jens og Elin Klufterud fra Bamserudlåven.

Østfold i Viken vokser seg stadig større innen lokalmat og drikke og begge lokalmatprodusentene har andre produkter som har fått tildelt Spesialitet.

Produsert av restråstoff
- Det er utrolig moro å klare å skape et nytt produkt av vårt restråstoff - eggehvite og lokale bjørnebær fra Hauger Gård i Råde, og at vi i tillegg kommer igjennom det nåløyet det er å få Spesialitetsmerket. Det har vært viktig for oss å lage et produkt for å unytte våre egne ressurser og råvarer som vi kan få tak i lokalt, sier Elin Klufterud fra Bamsrudlåven.

Bjørnebærsorbet er basert på lokale råvarer fra Viken og fremstår som et håndlaget og naturlig produkt. Fra juryens begrunnelse kan vi lese: Denne er fruktig og frisk. Bjørnebær gir sorbeen et fargerikt og tiltalende utseende. Produktet er en fargerik og delikat smaksopplevelse som smelter på tungen.

Alkoholfritt alternativ
Askim Årgang Eple & Ingefær er fremstilt av norske epler som tilsettes 2% ferskpresset ingefær. Eplene sorteres og vaskes før kverning og pressing. Ingefæren presses samme dag og blandes inn rett før tapping. Årgangsserien er utviklet som et alkoholfritt alternativ til mat.

- Det er hyggelig å motta nok et Spesialitetsmerke for en Årgang Askim eplemost og spesielt Eple & Ingefær. At produktet er vurdert av en fagjury gir bekreftelse på at vi leverer kvalitetseplemost, sier Astrid Lier Rømuld som er daglig leder Askim Frukt og Bærpresseri.

Fra juryens begrunnelse kan vi lese at Årgang Askim Eple og ingefær har en god eplesmak med et tydelig innslag av ingefær. Eplemosten har en innbydende farge og en frisk god ettersmak.

Vi gratulerer begge med tildeling av Spesialitet!

Fakta om Spesialitet
Spesialitet er et offisielt norsk informasjonsmerke som tildeles lokalmat- og drikke. For å få merket må produktet være basert på gode norske råvarer, det må gjerne være laget etter lokale oppskrifter, og produktet må godkjennes av en fagjury med høy kompetanse.

Bak merkeordningen Spesialitet står Stiftelsen Norsk Mat, en uavhengig stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Det er i dag kun 575 matprodukter i Norge som er godkjent for å bruke Spesialitetsmerket.

Les mer om Spesialitetsmerket

Les mer om fagjuryen

Marit StrandFagsjef

Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.

Tel:+ 47 926 14 992marit.strand@norskmat.no

Fra Askim Frukt og Bærpresseri kom Astrid Lier Rømuld og Gunnar Fiksdal for å motta Spesialitet. Her sammen med Nina Sundqvist fra Stiftelsen Norsk Mat.