HYLLER IDEALENE, MEN SER AT FN UTFORDRES

«Internasjonalt samarbeid og samhandling – multilateralismen – som vi og så mange andre land baserer vår politikk på, har ikke vært mer utfordret siden den kalde krigen, sa Kasakhstans president Kassym-Jomart Tokayev i sin videooverførte tale i forbindelse med markeringen av FNs 75-årsjubileum.

Tokayev innledet sin tale med det berømte sitatet fra FNs generalsekretær Dag Hammarskjöld: "FN ble ikke skapt for å bringe oss til himmelen, men for å redde oss fra helvete". Selv om FN først og fremst er et system for kollektiv sikkerhet, har FN ifølge presidenten samlet verden rundt langt flere ambisjoner og prinsipper enn det som var utgangspunktet for organisasjonen.

Han sa videre: «De forente nasjoners historie har vært preget av intens kollektiv innsats og rik læring: Fra avkolonisering til utvikling, fra barnevern til klimaendringer, fra helse til menneskerettigheter, fra fredsbevaring til fredsskaping.»

Men president Tokayev uttrykte samtidig stor bekymring over de mange globale utfordringene verden lever med nå, og som det internasjonale samfunn har problemer med å håndtere sammen. Spesielt gjorde han oppmerksom på hvordan vilkårene for multilateralismen - global samhandling og samarbeid - utfordres når man nå skal bekjempe koronapandemien, våpenkappløp og sette nye, felles strategiske utviklingsmål. “Som president i mitt land og tidligere senior tjenestemann i FN er jeg mer enn noen gang opptatt av at vi må vi gi plass for håp og ikke trekke oss tilbake i frykt».

President Tokayev roste FNs generalsekretær Antonio Guterres for dyktig ledelse av verdensorganisasjonen, og støttet det pågående arbeid for å øke FNs effektivitet, åpenhet og ansvarlighet. Avslutningsvis uttrykte presidenten at FN som en universell og representativ internasjonal organisasjon virkelig er uunnværlig.

I de tre ti-årene har Kasakhstan som uavhengig land deltatt i arbeidet i hvert eneste store FN-organ - inkludert Sikkerhetsrådet - i arbeidet med konfliktløsning, ikke-spredning, atomnedrustning, bekjempelse av terrorisme, interreligiøs og interetnisk dialog, samt fremme interessene til utviklingsland.