Hydrogenprosjektet Aurora lagt på is
![](/data/images/00931/1c742dd3-3377-4b4a-91c9-ae661c2fde90-w_720.jpg)
Partene har siden 2019 utviklet en komplett forsyningskjede for flytende hydrogen til den maritime industrien. Prosjektet er tildelt midler fra støtteordningen PILOT-E, som skal bidra til at nye produkter og tjenester innen miljøvennlig energiteknologi blir raskere utviklet og tatt i bruk.
Som følge av at hydrogenteknologi nå er en prioritert satsing i en rekke europeiske land, har EU etablert samarbeidsprosjektet IPCEI (Important Project of Common European Interest). Norge har sluttet seg til IPCEI-initiativet for hydrogen, og Enova har ansvar for å velge ut norske prosjekter. Prosjektene som blir valgt ut får mulighet til å koble sitt prosjekt opp mot andre prosjekter og verdikjeder i Norge og i EU, og dra fordel av mulig kunnskapsoverføring og nye markeder.
Aurora-prosjektet ble prekvalifisert av ENOVA til å delta som important Project for common European interest (IPCEI). Partene har nå orientert ENOVA om at det ikke var mulig å følge planen for samarbeid mellom IPCEI prosjekter og har besluttet å stoppe Aurora prosjektet i sin opprinnelige form. For å kunne fatte en investeringsbeslutning er partene avhengig av et minimumsvolum for produksjonsanlegget. Med dagens rammebetingelser er merkostnaden for å velge hydrogen sammenliknet med marin diesel for høy for mange rederier. Partene i Aurora-prosjektet mener det er behov for ytterligere støtteordninger for hydrogenproduksjon i form av differansekontrakter for å gjøre hydrogen tilgjengelig til en pris sluttbruker kan betale.
Grønn og bærekraftig skipsfart er en forutsetning for å oppnå nasjonale og internasjonale utslippsmål. Internasjonal skipsfart peker i dag på flytende hydrogen som en av nullutslipps-løsningene for skip med stort energibehov. Flytende hydrogen er blant annet valgt til Norges første hydrogenferje, som skal i drift for Norled på Hjelmeland-sambandet. Industriaktørene har fortsatt som mål å gjøre flytende hydrogen tilgjengelig for kommersiell skipsfart og vil fortsette dialogen med ENOVA om dette.
Om PILOT-E
Pilot-E-ordningen er et finansieringstilbud til norsk næringsliv, etablert av Forskningsrådet, Innovasjon Norge og Enova. Målet med ordningen er at helt nye produkter og tjenester innen miljøvennlig energiteknologi skal bli raskere utviklet og tatt i bruk for å bidra til utslippskutt både i Norge og internasjonalt
Om IPCEI
IPCEI står for “Important Project of Common European Interest”, og er et rammeverk etablert av Europakommisjonen. Prosjekter som blir tildelt IPCEI-status er definert som grensekryssende FoU- og industriprosjekter av særskilt viktighet for utviklingen i Europa og som derfor kan få statsstøtte på særskilte vilkår. Europakommisjonen har som mål å skape flere industriallianser hvor investorer, industrien og det offentlige går sammen om å finansiere storskala prosjekter med positive ringvirkninger for hele Europa. IPCEI-ordningen er et viktig verktøy i dette alliansearbeidet.
EUs ekspertgruppe for IPCEI har pekt ut seks fremtidsrettede industrisektorer som bør prioriteres i EUs kommende industristrategi. Hydrogenteknologi og -systemer er en av disse seks.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn SundlandDirector, Business DevelopmentEviny
Tel:95110399bjorn.sundland@eviny.noBilder
Om Eviny
Eviny er et av Norges største energi- og teknologikonsern. Kraftkonsernet har tatt aktiv rolle i det grønne skiftet. Selskapet produserer fornybar energi fra 39 vannkraftverk og to vindkraftverk på Vestlandet.
Eviny er eid av 17 vestlandskommuner, Statkraft samt to lokale kraft- og elektrisitetslag. I 2021 påla myndighetene norske strømnettet må ha annen merkevare enn sitt konsern. Daværende BKK-konsernet ble til Eviny, mens BKK-navnet er videreført for nettselskapet som frakter strømmen hjem til 450.000 vestlendinger i 19 kommuner.
Eviny leverer også fibertjenester, samt fjernvarmenett. Konsernet bygger landstrøm til skip, elektrifiserer havbruk og transportnæringen. Selskapet leverer løsninger for utslippsfrie byggeplasser, et av verdens første nettverk for hurtiglading av elbåter. Eviny sitt eget entreprenørselskap prosjekterer, bygger og drifter fibernett, lav- og høyspentanlegg.
Følg pressemeldinger fra Eviny
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Eviny på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Eviny
Sogn og Fjordane Holding og Eviny skal utgreie grunnlaget for ein framtidig eigarstruktur i SFE17.6.2024 14:30:00 CEST | Pressemelding
Det komande tiåret vil vere avgjerande for energiomstillinga og den grøne industriveksten på Vestlandet. Energiselskapa vil spele ei avgjerande rolle for regional utvikling med ringverknader som gagnar heile regionen. Derfor har styret i Sogn og Fjordane Holding og styret i Eviny sagt ja til å utgreie grunnlaget for korleis selskapa best mogleg kan møte framtida sitt behov for kraft og nett på Vestlandet. Sogn og Fjordane Energi (SFE) skal delta i utgreiinga for å ivareta selskapet sine interesser.
Lyse og Eviny styrker samarbeidet på telekom14.6.2024 10:30:15 CEST | Pressemelding
Lyse og Eviny har siden 2007 samarbeidet om telekom i privatmarkedet. Nå utvider selskapene samarbeidet til også å gjelde bedriftskundene.
Første lynladere for både bil og fartøy på Stord13.6.2024 09:59:22 CEST | Pressemelding
Tirsdag 18. juni åpner Plug det raskeste ladeanlegget både til lands og vanns i Stord kommune. På Leirvik kan både elbiler og elektriske fartøy lade på de fem lynladerne som leverer inntil 250 kW hver. Vestland fylkeskommune støtter prosjektet med nær en million kroner.
Eviny verdsettes til 63 milliarder kroner – tredobling på 8 år29.5.2024 09:45:24 CEST | Pressemelding
Eviny er verdsatt til 63 milliarder kroner, som er en tredobling siden forrige verdivurdering i 2016. Dette ville gitt en plass blant de 15 mest verdifulle selskapene på Oslo Børs.
Eviny slo kraftmarkedet med 10 prosent i første kvartal15.5.2024 10:30:54 CEST | Pressemelding
Eviny fikk et underliggende resultat på 470 millioner kroner i første kvartal, som er 115 millioner lavere enn samme kvartal i fjor. Nedgangen skyldes i hovedsak lavere kraftpriser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom