Randstad

hvordan skille deg ut på LinkedIn – 9 nyttige tips

Del

Over en million nordmenn har profil på LinkedIn, og nettverket har gått fra å være en kanal for spesielt interessert og visse fagområder, til å bli et utstillingsvindu for arbeidstakere og arbeidsgivere i de fleste bransjer. Christian Børresen i Randstad gir noen gode råd til deg som ønsker å skille deg ut og bli en aktiv LinkedIn-bruker.

Christian Børresen, Markedssjef i Randstad og Dfind
Christian Børresen, Markedssjef i Randstad og Dfind

- I konkurranse med mange andre er det viktig å stå fram fra mengden, og vise seg fra sin beste side. For å lykkes med LinkedIn krever det at du har et bevisst forhold til hva du skal bruke nettverket til, og at du legger ned litt jobb for å få en god og tydelig profil som kan fortelle en potensiell arbeidsgiver hvem du er og hvilken kompetanse du har, forteller Børresen, som er markedssjef i Randstad, verdens største HR-selskap.

Ha en offentlig profil

Det hjelper lite om du har verdens beste profil, om ingen ser den. Du bør derfor påse at profilen din er tilgjengelig for alle på LinkedIn. Du kan styre hva du ønsker at andre skal se under “Innstillinger: personvern”. Gjør deg kjent med alle innstillingene, slik at du optimaliserer synligheten din. Dersom du er aktiv jobbsøker er det også nyttig å åpne for at rekrutterer kan se dette når de finne profilen din. Det kan du lese mer om her

Ikke gjør denne feilen på LinkedIn

Bruk bilde

Det virker kanskje selvfølgelig, men det er mange profiler som ikke har et bilde. I 2021 er dette som å gå baklengs inn i framtiden. Bildet er det første inntrykket en rekrutterer får av deg, så her må du ikke la muligheten gå fra deg. Det er portrett som gjelder. Det vil si at du har et bilde fra skuldrene og opp. Du har sikkert hørt at du skal være kreativ, men med et godt portrett gjør du uansett ikke noe feil. Førsteinntrykket er for verdifullt til å rote bort. 

Bildet trenger derimot ikke å være tatt av fotograf. Dagens mobilkameraer gir mer enn god nok kvalitet til å bruke som profilbilde, men unngå selfie. Få en venn til å ta bilde av deg, så vil du se at det ikke er så veldig vanskelig.

Husk å gjøre bildet ditt tilgjengelig for alle på LinkedIn. En grå silhuett gir som nevnt et dårlig førsteinntrykk. Du velger hvem som kan se profilbildet ditt på samme sted som du legger til selve bildet.

Les mer: Hvordan ta et godt profilbilde

Bruk flere bilder

Det er ikke bare profilbildet som kan brukes til å skille seg ut. Du kan også lage et bakgrunnsbilde på profilen din. Her kan du være mer kreativ. Legg merke til at dette bildet endrer seg litt fra pc til mobil, så velg gjerne et bilde som vises fint på ulike enheter. (Er du veldig grundig med profilen din så er den anbefalte størrelsen på dette bildet 1584 x 396 pixler)

LinkedIn støtter også YouTube-videoer, så har du noe som er relevant for å vise hvem du er, så kan dette være et effektivt virkemiddel. 

Skriv et godt sammendrag

Sammendraget er salgspitchen din mot en potensiell arbeidsgiver. Her har du muligheten til å forklare litt mer om hvem du er utover rene fakta, som du har andre steder i profilen. Du kan skrive opp til 2000 tegn i sammendraget, men sørg for å gjør det interessant. Jeg anbefaler at du begrenser deg til halvparten, og jobber med å få denne teksten så god som mulig. 

Les mer: Hva er en elevator pitch?

Hold profilen oppdatert

Det er viktig å se over profilen en gang i mellom, og tenke på hvordan du ønsker å framstå. Kanskje er ikke alt så relevant lengre? På samme måte kan det være at du har tatt noen kurs eller opplæring i det siste som er mye mer viktig enn gamle bragder, og som kan gi en potensiell arbeidsgiver et inntrykk av at du både utvikler deg og hvilke retning du sikter mot. Arbeidslivet forandrer seg hurtig, og dersom du viser at du kan tilegne deg ny kompetanse har du allerede en stjerne i boken hos både rekrutterere og arbeidsgivere. 

Bygg nettverk

På Linkedin er det viktig å ha et nettverk. Det er ikke sånn at jo flere jo bedre. Her er relevans vel så viktig som volum. Knytt kontakt med personer du tenker kan ha verdi for deg. Tidligere arbeidskollegaer, studiekamerater, ledere og andre personer du har møtt i både jobbsammenheng, men også privat er naturlig å kontakte. I tillegg er det også vanlig å ta kontakt med personer du mener kan være av interesse og verdi for din videre karriere. I så fall er det hyggelig å skrive en beskjed når du legger det til, og forklarer hvorfor du ønsker å knytte kontakt. Da vil du oppleve at de aller fleste sier ja. 

- På LinkedIn er 500 et magisk tall. Har du under 500 kontakter, så vises antallet som et eksakt tall. Har du over denne grensen står det bare 500+. Det indikerer dermed at du er en aktiv LinkedIn-bruker, noe som kan være greit å være klar over, sier Børresen

Tenk synlighet

Husk at du er svært synlig når du har en LinkedIn-profil. Forsøk å google ditt eget navn, og du vil se at profilen kommer høyt opp, om ikke på topp, av resultatene. Det samme gjelder kompetansen din. Forsøk derfor å bruke de ordene som er vanlige i bransjen når du skal beskrive hva du har gjort. Det samme gjelder stillingstitler. Du skal selvfølgelig ikke finne på en ny tittel, men dersom du har hatt en stilling med en tittel som er litt ukjent, så kan det være verdifult å legge til en beskrivelse som tydelig forteller hva du har gjort. I beskrivelsen kan du bruke nøkkelord som gjør at du enklere finnes. Et godt råd kan være å se gjennom stillingsannonser til tilsvarende stillinger og legge merke til ordene som brukes.  

Sjekk profilstyrken din

LinkedIn har en smart funksjon som kan fortelle deg hvor god profilen din er. Dette er et nyttig verktøy, siden det gir deg indikasjoner på hvilke områder du kanskje har glemt. I tillegg kan det også være lurt å gjøre en manuell sjekk. Få en venn eller noen du vet er gode på LinkedIn til å se innom profilen din. De vil raskt se om det er noe som mangler, da profilen ser annerledes ut for de som besøker den. Husk i tillegg at innstillingene avgjør hvordan en person som ikke er i nettverket ditt ser profilen. 

Vær aktiv

- LinkedIn er et sosialt medie, og ikke bare en online-CV eller utstillingsvindu. Du vil oppleve at det er nyttig å være aktiv, og at du får mye tilbake om har et bevisst forhold til hvordan du bruker plattformen. Delta i diskusjoner om relevante temaer, meld deg inn i grupper der du kan kommunisere med likesinnede og legg ut oppdateringer, fortsetter Børresen

Du vil se at LinkedIn fungerer litt annerledes enn andre sosiale plattformer, så det du legger ut lever lengre. Det betyr også at det ikke nødvendigvis er den beste strategien å poste for ofte. 1-3 ganger pr uke er gjerne et fin hyppighet på innleggene dine. Husk også at du skal være relevant, så ikke post for å poste, men legg ut noe når du har noe å bidra med. Er det vanskelig å vite hva du skal legge ut, så ta gjerne en titt på hva andre gjør. LinkedIn er et profesjonelt nettverk, så om du deler bilder av middagstallerkenen din så vil du nok se at responsen er minimal. Deler du derimot faglig innhold og dele kunnskap vil du oppfattes som relevant og interessant.

- Dersom du følger disse rådene vil det ikke ta lang tid før du vil få respons på profilen din. Følg med på hvor mange som besøker den, og legg merke til om det er noen utvikling. Vær aktiv i nettverket ditt, og ikke minst raus. Den som deler får gjerne like mye tilbake, avslutter Børresen.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Christian Børresen, Markedssjef i Randstad og Dfind
Christian Børresen, Markedssjef i Randstad og Dfind
Last ned bilde

Lenker

Om Randstad

Randstad
Randstad
Kristian Augusts gate 15
0164 Oslo

400 21 400http://www.randstad.no

Randstad er den globale markedslederen innen HR-service. Vi hjelper mennesker og virksomheter med å realisere sitt fulle potensial. Dette gjør vi ved å kombinere kraften i dagens teknologi med vår brennende interesse for mennesker. Dette kaller vi Human Forward. I 2020 hjalp vi mer enn to millioner kandidater med å finne en meningsfylt jobb hos en av våre 236 000 kunder. I tillegg ga vi opplæring til mer enn 350 000 mennesker. Randstad har en tilstedeværelse i 38 land over hele verden, og har en topp-tre markedsposisjon i halvparten av disse. I 2020 hadde Randstad i gjennomsnitt 34 680 egne ansatte og en omsetning på 20,7 mrd Euro. Randstad ble etablert i 1960 og har hovedkontor i Diemen i Nederland. Randstad N.V. er notert på NYSE Euronext. For mer informasjon, se www.randstad.com og www.randstad.no

I Norge har Randstad kontorer over hele landet, og tilbyr tjenester innen rekruttering, bemanning og HR-løsninger. Les mer på randstad.no.

Følg pressemeldinger fra Randstad

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Randstad på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Randstad

Bente Slaatten ny direktør for sykepleierområdet hos Randstad Care.16.3.2021 09:13:09 CET | Aktuelt

Den erfarne topplederen kommer fra stillingen som generalsekretær i en av Norges største pasientorganisasjoner, og har lang erfaring fra næringslivet. Blant annet har hun hatt stillingen som konserndirektør med ansvar for brand, kommunikasjon, public affairs i Yara International, samt forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund i 9 år. Bente har en allsidig bakgrunn som utdannet sykepleier og økonom, og vil derfor være en stor styrke for Randstad Care.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom