Hvordan gikk egentlig Black Week?

Prognosene i forkant var lavere enn i fjor
Prognoser fra flere aktører før Black Week viste at forhåpningene til total omsettning på Black Friday var lavere i år. Prisjakts meningsmåling fra november viste at de fleste planla å bruke 500 kroner mindre på Black Friday-handel i år, sammenlignet med 2021. Virkes prognose i forkant av Black Week havnet på at at vi kom til å handle for drøye 16 milliarder kroner under Black Week. Forbrukerne ga, også i Virkes analyse, uttrykk for at de ville bruke mindre penger i julehandelen i år i forhold til i fjor.
Vi handler billigere produkter og sammenligner priser
Tøffere økonomi gjør at flere har holdt tilbake på pengene, men det har også ført til at flere har benyttet sjansen til å kjøpe julegaver på tilbud og dermed spare penger. Mange velger å låne penger for å finansiere kjøpefesten. Dette gjør at Kredinor, som er et av Norges største inkassoselskap frykter et inkassohopp etter Black Friday.
Det er tydelig at konsumentene sammenligner priser mer nå enn tidligere. Både Prisjakt og Prisguiden melder om en økning i antall brukere. Prisguiden ser en klar økning i antallet klikk på billige produkter. Noe som kan tyde på at den ekstreme prisstigningen på mat, renter og strøm får forbrukerne til å sammenligne priser også på produkter i billigere priskategorier i år.
Flere Vippset i år
Vipps på sin side melder om rekord for netthandelen. Fra og med mandag 21. til og med søndag 27. november vippset nordmenn 48 % mer penger på nettet sammenlignet med Black Week i 2021. Antall transaksjoner vokste med 43 prosent. Vipps baserer sine tall på statistikk fra ca. 17 000 norske utsalgssteder.
Flere produkter på tilbud
Tall fra Prisguiden.no, som er en del av Klarna, viser at det var 42 prosent flere produkter på tilbud enn i fjor. Prisjakt på den andre siden hadde en økning på 7 prosent på tilbud som hadde med årets laveste pris på selve Black Friday. Prisjakt sier i en pressemelding at de hadde forventet flere og større, gode tilbud - en spådom som infriddes bare delvis.
Men hvordan har salget egentlig gått?
Tall fra Klarna viser at netthandelen økte med 18 prosent under Black Friday i år sammenlignet med Black Friday i 2021. Under hele Black Week har netthandelen hos butikker som bruker Klarnas betalingsløsninger økt 20 prosent mot i fjor ifølge en pressemelding. Cyber Monday alene gikk opp med 22 prosent. Klarnas tall er basert på mer enn 13 000 norske nettbutikker som bruker Klarnas betalingsløsninger.
Hvordan gikk det for fysiske butikker?
Etter år med oppgang i netthandel på Black Friday så vendte flere forbrukere også tilbake til fysiske butikker, hvertfall ifølge Nets sine korttransaksjoner. De store vinnerne i år har i følge Nets vært de fysiske butikkene, trolig fordi folk etter to år med restriksjoner gjerne vil ut og handle.
Også BankAxept melder at butikkhandelen holdt seg på et høyt nivå i år. Det ble derimot ikke en omsetningrekord i butikkene i år, da flere kjøpte billigere varer og at det faktum at stadig flere handler på nettet.
Korttransaksjonsdata fra BankAxept viser en svak nedgang sammenlignet fra fjoråret. De viser at vi handlet varer for 2,4 milliarder i fysiske butikker på Black Friday i år, noe som er en liten nedgang fra 2021. Tallene fra BankAxept dekker ikke netthandel.
Totalt for hele uken ble det en nedgang i varehandelen, både i antall kjøp, -1,4 prosent, og i handelsvolum, -1,8 prosent melder Bank Accept i en pressemelding.Virke melder også om en nedgang under Black Week på et prosentpoeng mot i fjor.
Nøkkelord
Bilder

Om AffiliJet
AffiliJet driver sammenligningstjenester innen områdene strøm, forbrukslån, kredittkort, rabattkoder og refinansiering. AffiliJet, som er en del av Rocket Revenue, samarbeider med flere store mediehus i Norge og Sverige og har også egne nettsider innen finans.
Følg pressemeldinger fra AffiliJet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra AffiliJet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra AffiliJet
Motsatt harryhandel? Flere svensker handler mat i Norge23.3.2023 13:00:35 CET | Pressemelding
Nå drar flere svensker til Norge for å kjøpe billigere mat. Årsprisveksten på svenske matvarer er betydelig høyere enn den norske. Dyrere matvarepriser i Sverige kan påvirke handel på den norske siden av grensen positivt, og skal man på harryhandel i Sverige bør man sammenligne priser nøye før man drar.
Snart vinterferie - her får du mest ski for pengene!20.1.2023 16:12:09 CET | Pressemelding
Vinterferien er snart her og mange planlegger skiferie med familien. Noe som fort kan bli en dyr historie. Hotell og overnatting, eventuelt leie av skiutstyr og kostnader for heiskort. Prisøkningen i samfunnet viser seg også i skibakken 2023. Men hvor får du mest ski for pengene? Og hvordan kan man få ned kostnaden på vinterferien?
Økning av “ikke-forfalt” kredittkortgjeld i 20224.1.2023 17:10:17 CET | Pressemelding
Selv med en nedgang i desember så økte den “ikke-forfalte” kredittkortgjelden med hele 10,4% i løpet av 2022. Totalt økte den med 2,2 milliarder kroner sammenlignet med 2021 ifølge tall fra Gjeldsregisteret.
Black Week er snart her - vil vi handle like mye som før?11.11.2022 14:22:50 CET | Pressemelding
Singles Day, Black Friday og Cyber Monday er alle viktige dager for julehandelen men med mindre kjøpekraft, økte renter og skyhøye strømregninger er det forventet av vi holder noe tilbake på shopping i år. Flere butikksjefer har ytret uro for at det kan få store konsekvenser for julehandelen og er kritisk til at Norges Bank har valgt å gjennomføre flere renteøkninger så tett etter hverandre.
Slik tar du grep om økonomien31.10.2022 15:40:27 CET | Pressemelding
I disse dager er det mange som bekymrer seg for privatøkonomien. Både matvarepriser, strømregninger og lånerenter skyter i høyden. Men det finnes enkle grep som kan gi bedre kontroll og kompensere noe for de økte utgiftene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom