AffiliJet

Hvordan gikk egentlig Black Week?

Del
Black Week, Black Friday og Cyber Monday - årets julegavehandel har startet for fullt. Forrige uke var en oase for de shoppingsugne, med rabatter og prissenkninger hos nesten alle butikker. I forkant av Black Week var mange butikker urolige for hvordan salget skulle gå i år. Inflasjon og dårligere økonomi hos folk flest gjorde at forventningene til Black Week i år var lavere enn i fjor.
Årets julehandel er i gang. Black Week var startskuddet.
Årets julehandel er i gang. Black Week var startskuddet.

Prognosene i forkant var lavere enn i fjor

Prognoser fra flere aktører før Black Week viste at forhåpningene til total omsettning på Black Friday var lavere i år. Prisjakts meningsmåling fra november viste at de fleste planla å bruke 500 kroner mindre på Black Friday-handel i år, sammenlignet med 2021. Virkes prognose i forkant av Black Week havnet på at at vi kom til å handle for drøye 16 milliarder kroner under Black Week. Forbrukerne ga, også i Virkes analyse, uttrykk for at de ville bruke mindre penger i julehandelen i år i forhold til i fjor.

Vi handler billigere produkter og sammenligner priser

Tøffere økonomi gjør at flere har holdt tilbake på pengene, men det har også ført til at flere har benyttet sjansen til å kjøpe julegaver på tilbud og dermed spare penger. Mange velger å låne penger for å finansiere kjøpefesten. Dette gjør at Kredinor, som er et av Norges største inkassoselskap frykter et inkassohopp etter Black Friday.

Det er tydelig at konsumentene sammenligner priser mer nå enn tidligere. Både Prisjakt og Prisguiden melder om en økning i antall brukere. Prisguiden ser en klar økning i antallet klikk på billige produkter. Noe som kan tyde på at den ekstreme prisstigningen på mat, renter og strøm får forbrukerne til å sammenligne priser også på produkter i billigere priskategorier i år.

Flere Vippset i år

Vipps på sin side melder om rekord for netthandelen. Fra og med mandag 21. til og med søndag 27. november vippset nordmenn 48 % mer penger på nettet sammenlignet med Black Week i 2021. Antall transaksjoner vokste med 43 prosent. Vipps baserer sine tall på statistikk fra ca. 17 000 norske utsalgssteder.

Flere produkter på tilbud

Tall fra Prisguiden.no, som er en del av Klarna, viser at det var 42 prosent flere produkter på tilbud enn i fjor. Prisjakt på den andre siden hadde en økning på 7 prosent på tilbud som hadde med årets laveste pris på selve Black Friday. Prisjakt sier i en pressemelding at de hadde forventet flere og større, gode tilbud - en spådom som infriddes bare delvis.

Men hvordan har salget egentlig gått?

Tall fra Klarna viser at netthandelen økte med 18 prosent under Black Friday i år sammenlignet med Black Friday i 2021. Under hele Black Week har netthandelen hos butikker som bruker Klarnas betalingsløsninger økt 20 prosent mot i fjor ifølge en pressemelding. Cyber Monday alene gikk opp med 22 prosent. Klarnas tall er basert på mer enn 13 000 norske nettbutikker som bruker Klarnas betalingsløsninger.

Hvordan gikk det for fysiske butikker?

Etter år med oppgang i netthandel på Black Friday så vendte flere forbrukere også tilbake til fysiske butikker, hvertfall ifølge Nets sine korttransaksjoner. De store vinnerne i år har i følge Nets vært de fysiske butikkene, trolig fordi folk etter to år med restriksjoner gjerne vil ut og handle.

Også BankAxept melder at butikkhandelen holdt seg på et høyt nivå i år. Det ble derimot ikke en omsetningrekord i butikkene i år, da flere kjøpte billigere varer og at det faktum at stadig flere handler på nettet.

Korttransaksjonsdata fra BankAxept viser en svak nedgang sammenlignet fra fjoråret. De viser at vi handlet varer for 2,4 milliarder i fysiske butikker på Black Friday i år, noe som er en liten nedgang fra 2021. Tallene fra BankAxept dekker ikke netthandel.

Totalt for hele uken ble det en nedgang i varehandelen, både i antall kjøp, -1,4 prosent, og i handelsvolum, -1,8 prosent melder Bank Accept i en pressemelding.Virke melder også om en nedgang under Black Week på et prosentpoeng mot i fjor.

Nøkkelord

Bilder

Årets julehandel er i gang. Black Week var startskuddet.
Årets julehandel er i gang. Black Week var startskuddet.
Last ned bilde

Om AffiliJet

AffiliJet
AffiliJet



AffiliJet driver sammenligningstjenester innen områdene strøm, forbrukslån, kredittkort, rabattkoder og refinansiering. AffiliJet, som er en del av Rocket Revenue, samarbeider med flere store mediehus i Norge og Sverige og har også egne nettsider innen finans.

Følg pressemeldinger fra AffiliJet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra AffiliJet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra AffiliJet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye