Hvor mange Mong er et Langskip?

Mandag 21. september kl. 12.00 holdt regjeringen en pressekonferanse. Olje- og energiminister Tina Bru la frem et CO2-lagringsprosjekt til den ringe kostnad av 25 milliarder kroner. Innpakket i nasjonalhistorisk retorikk har prosjektet fått navnet «Langskip» etter vikingenes bravader, og oppsamlings prosjektet i Nordsjøen det romantiske navnet «Northern Lights».

Prosjektet ble presentert som et banebrytende gjennombrudd av dimensjoner i norsk industrihistorie. Regjeringen foreslår først å realisere fangst av CO2 ved Norcems sementfabrikk i Brevik, og deretter, forutsatt egenfinansiering eller EU kapitalinnsprøyting, Fortum Oslo Varmes avfallshåndteringsanlegg i Oslo. Statsministeren fremstår lyrisk i sakens anledning og påpeker at dette skal skape arbeidsplasser.

Har regjeringen glemt den skandaløse «månelandingen» på Mongstad? Den gang var det statsminister Jens Stoltenberg som like lyrisk i 2007 proklamerte det industrielle og teknologiske mirakel som skulle finne sted. Prosjektet ble lagt ned i 2013.

Hvor dyr må sementen fra Norcem bli for å kunne rettferdiggjøre kostnaden i dette nye prosjektet? Dersom norske politikere bruker hele oljeformuen på å gjøre Norge til et såkalt null-utslippsland, hvor mye CO2 i atmosfæren har vi fjernet da? Har norsk CO2 utslipp overhodet en betydning i det store bildet? Et land på noen få millioner mennesker langt i nord?

Regjeringen Erna Solberg legger også stor vekt på å rasere norsk natur ved å sette opp store vindturbiner med energiproduksjon Norge ikke trenger, og som heller ikke gir nok energi i relasjon til areal og kostnad.

Med andre ord har vi en regjering som gledesstrålende presenterer befolkningen for et rådyrt symbolprosjekt som har null praktisk betydning for formålet.  Samtidig i kongeriket får våre gamle og pleietrengende elendig mat på våre omsorgsinstitusjoner, skoler skriker etter oppussing, forsvaret trenger betydelig oppgradering og utvikling spesielt Hær og Sjøforsvar, innvandringskostnadene kommer til å skyte i været fremover, infrastruktur trenger fortsatt betydelige offentlige investeringer, kreftpasienter får ikke medisin som kan redde liv grunnet pris og minstepensjonistenes kjøpekraft synker, bare for å nevne noe.

Mitt forslag er at regjeringen legger hele denne planen i skuffen, og konsentrerer seg om å løse oppgaver som behøves for land og folk. Dernest er min oppfordring til velgerne om å velge nye partier inn på Stortinget ved valget i 2021. Det er helt åpenbart at yrkespolitikere nå trenger å bli sendt ut i den virkelige verden til arbeidslivet. I sin tid gikk overskridelsen på Mongstad-prosjektet til 6 milliarder kroner og etablerte en egen målenhet 1 Mong. Hvor mange Mong blir det i et Langskip, Erna Solberg?

Erik Selle

Partileder

PDK

Høringssvar om forslag til endring av lov om flagging på kommunenes offentlige bygninger.27.8.2020 16:55:37 CESTPressemelding

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har sendt ut på høringsrunde forslag til endring av lov om flagging på kommunenes offentlige bygninger. Denne loven regulerer hvilke flagg kommunene kan flagge med. Utgangspunktet er at kun det norske flagget, det samiske flagget og kommune- eller fylkes flagg. Kan flagges med fra kommunenes bygninger. Enkelte unntak ligger i dagens lov.