Hvor lang tid i forkant bestiller vi feriereisen?

De fleste foretrekker å være ute i god tid med reiseplanleggingen og bestiller feriereisen 3 til 6 måneder før avreise. Bare fem prosent er betydelig mer spontane og bestiller bare 1-2 uker før avreise. Dette viser Ticket siste Kantar Sifo undersøkelse.

-          Det er flere fordeler med å bestille feriereisen sin relativt tidlig. Dels har man flere valgmuligheter da reisene enda ikke er fullbooket og utvalget fortsatt er stort, og dels er det herlig å ha en reise å se frem til, kunne planlegge, gjøre research rundt og glede seg til, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef hos Ticket.

De aller fleste bestiller vanligvis sin feriereise til utlandet 3 til 6 måneder før. Så pass lang tid i forkant er valgmulighetene både når det gjelder reisemål og hotell mange, og det gir god tid til å undersøke for eksempel utfluktsmuligheter og restauranttips på reisemålet.

12 prosent av oss liker å være ute i ekstra god tid og bestiller gjerne reisen mer enn et halvt år før avreise. Å bestille 6 måneder eller mer før reisen skal skje er noe vanligere i aldersgruppen 41-50 år (16 prosent) enn for andre aldersgrupper. I denne alderen er mange i perioden med småbarn samt et intensivt yrkesliv som er grunnen til at lengre planleggingshorisont kan være bra både i forhold til arbeidsgiver og for selve planleggingens skyld.

Men det er også mange som er mer spontane når det gjelder ferien sin. Mens 5 prosent bestiller 1-2 uker før avreise, så bestiller 9 prosent én måned før reisen skal gjennomføres. Det er spesielt aldersgruppen 66-79 år (13 prosent) som bestiller bare en måned før. I denne alderen har de fleste ingen arbeidsgiver å ta hensyn til, ingen søknad om ferie som må godkjennes eller barn som risikerer å miste viktig tid på skolen og dermed er muligheten for spontant å reise på ferie betydelig større enn for de yngre aldersgruppene.

Hvor lang tid innen avreise pleier du vanligvis å bestille utenlandsferien?

• 3-6 måneder, 43 prosent
  • 2 måneder, 15 prosent
  • Mer en 6 måneder før, 12 prosent
  • 1 måned, 9 prosent
  • 1-2 uker, 5 prosent
  • Usikker/vet ikke, 15 prosent

Kilde: Tickets Kantar/Sifo undersøkelse, riksrepresentativt utvalg.

Stor økning i weekendreiser i høst – klassikerne er mest populære12.9.2019 08:35:00 CESTPressemelding

Høsten er en attraktiv periode for weekendreiser. Mange vil gjerne ha noen dagers ferie utenlands, og bestillinger av weekendreiser øker med 25 prosent. Sol og bad frister ikke like mye nå som om sommeren – isteden er det energigivende storbyer som vi helst besøker. De mest populære reisemålene er klassikerne Amsterdam og Paris, mens Manchester øker mest, det viser ferske tall fra Ticket.