Hver femte planlegger å reise på flere utenlandsreiser i år enn i fjor

20 prosent av oss planlegger å reise på flere feriereiser utenlands i år sammenliknet med i 2018. Den viktigste grunnen til dette er en større lyst til å oppdage verden. 25 prosent vil derimot reise på færre utenlandsreiser i år, først og fremst fordi de håper på en varm sommer. Dette viser Tickets Kantar Sifo undersøkelse.

Bali, Indonesia

-       I løpet av de i siste årene har vi sett en trend til å ville oppleve så mye som mulig i løpet av en utenlandsferie. Selv om det finnes mye å oppdage i Norge så etterspør mange også spennende kulturer, mat fra andre kjøkken og opplevelser som bare et annet land kan gi, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef i Ticket.

Mange planlegger å reise på flere utenlandsferier i 2019 sammen liknet med fjor året. Grunnene til dette kan være mange, men viktigst er lysten til å se og oppdage nye, spennende steder og møte mennesker fra andre kulturer. 16 prosent av de som planlegger å reise mer oppgir at det er på grunn av forandringer i arbeidssituasjonen som gjør at de har mulighet til å reise mer, like mange oppgir at det er på grunn av endring i familiesituasjonen. Bare 1 prosent sier at de planlegger flere reiser fordi de har arvet eller vunnet penger slik at de har fått bedre råd som åpner opp for flere reiser.

Det er derimot flere som vil gjennomføre færre reiser i 2019 (25 prosent). De viktigste grunnene er at de satser på en like varm sommer som i 2018 og at arbeidssituasjonen ikke tillater det (15 % på begge). 13 prosent oppgir at de ikke vil reise like mye på grunn av miljøpåvirkningen, mens 12 prosent sier endring i inntekt er viktigste grunn til nedgangen.

Hvorfor planlegger du å gjennomføre flere utenlandsreiser i 2019 jamført med 2018?

1. Økt lyst til å oppdage verden, 28 prosent
  2. Min familiesituasjon, 16 prosent
  3. Min arbeidssituasjon, 16 prosent
  4. Endring av inntekter, 11 prosent
  5. Min egen helse, 8 prosent
  6. Familiens/andre næres helse, 5 prosent
  7. Fått penger (arv, lottogevinst etc), 1 prosent
  8. Annen grunn, 21 prosent
  9. Usikker/vet ikke, 12 prosent

Kilde: Tickets Kantar Sifo undersøkelse, de respondenter som har oppgitt at de planlegger flere utenlandsreiser i år sammenliknet med i fjor.

Bali, Indonesia