Hver femte permittering kan bli en oppsigelse

Bare halvparten av virksomhetene i handels- og tjenestenæringen opererer på tilnærmet full maskin, viser nye analyser fra Virke. Derfor frykter Virke høy arbeidsledighet fra flere av næringene der 1,4 millioner nordmenn jobber.

Ivar Horneland Kristensen

Permitteringsnivåene er skyhøye i de hardest rammede delene av handels- og tjenestenæringen. Over halve arbeidsstyrken innenfor opplevelser og husholdningsrettede tjenester er fortsatt permittert. Det samme gjelder hver femte arbeidstaker i deler av faghandelen. I alt 172.000 personer står i en uavklart arbeidssituasjon.

– Gjennom sommeren må flere tusen arbeidsgivere ta det vanskelige valget mellom å gå til oppsigelser eller å ta tilbake permitterte. Våre analyser viser at hver femte permittert i handels- og tjenestenæringen kan bli en oppsigelse. Vi frykter at dette kan føre til høy ledighet, sier Ivar Horneland Kristensen, på Virkes konjunkturseminar 17. juni.

Lang vei til økt aktivitet​

Fire av ti virksomheter i handels- og tjenestenæringen kan ikke kan drive lønnsomt på nåværende aktivitetsnivå, viser tall fra Virke.

– Virksomhetene forsøker full drift, men har ikke fullt oksygenopptak. Selv om de holder åpent og øker aktivitetsnivået, er det ikke tilstrekkelig å bare gå på halv eller tre-kvarts maskin. Da løper kostnadene, selv om inntektene ikke strekker til. Det bygger seg opp et underskudd som ikke er bærekraftig over tid, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Smitteverntiltakene begrenser aktiviteten i mange bransjer.

– Det er for tidlig å skru av respiratoren, fordi det er fortsatt et stort behov for politiske hjelpetiltak, som lønnstilskudd og utvidelse av permitteringsreglene til 52 uker, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Vinnere og tapere under koronakrisen

Norske husholdninger brukte 35 mrd. kroner mindre i april og mars sammenlignet med samme periode i fjor. Koronakrisen har gjort noen bransjer til vinnere, mens andre må vurdere oppsigelser.

– Bransjene som har kommet best ut av koronakrisen er de som skaper verdier ved å selge ting til mennesker, helst ting som kunden ikke først trenger å teste, som dagligvarer, byggevarer, elektronikk, møbler og ting til hus og hjem. Korona-taperne er de som skaper verdier ved å samle folk og selge ting som gjerne må testes, som klær, sko og smykker, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Se analysene i vedleggene.

Ivar Horneland Kristensen

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.

Følg pressemeldinger fra Virke

Siste pressemeldinger fra Virke

Reisepuls 2021: Folk flest dropper utenlandsturen i sommer, selv om det kommer lettelser i reiserådene14.6.2021 07:00:00 CEST | Pressemelding

Selv om reiserådene skulle endre seg blir folk flest i Norge denne sommerferien. Totalt svarer kun 22 prosent blant de som planlegger sommerferie at de sannsynligvis vil tilbringe den i utlandet om norske myndigheter ikke lengre fraråder reiser i Norge eller til utlandet. Det viser Virke Reiselivs ferske reisepulsundersøkelse. Samtidig er folks feriebudsjett rekordlavt. Gjennomsnittshusstanden planlegger å bruke 24 350 kroner på ferie i 2021.