Ving NorgeVing NorgeVing Norge

HVEM PASSER VOFFSEN NÅR VI REISER PÅ FERIE?

Reiselysten er sterkere enn noen gang! Samtidig har mange skaffet seg kjæledyr i løpet av de siste to årene. Ifølge en fersk undersøkelse Ving har gjennomført, har over halvparten av alle nordmenn et kjæledyr i familien nå. Og det stiller høye krav til alle hunde- og kattepassere der ute.

I mai hadde Ving sitt beste salg av reiser på flere år. Det er med andre ord god grunn til å tro at mange nordmenn vil dra utenlands i sommer. Samtidig har 40 % av oss blitt minst ett kjæledyr rikere. Spørsmålet blir da: Hvem skal passe hunden, katten eller papegøyen, hvis vi velger å dra på en 14-dagers pakkereise?

Over en halv million har droppet å reise
Mange kvier seg for å reise hvis kjæledyret ikke kan være hos en av deres nærmeste. Hele 49 prosent av respondentene har avlyst ferieplanleggingen minst én gang på grunn av kjæledyret sitt. Og 26 prosent av dem som ikke har kjæledyr, mener at ferie er én av grunnene til at de ikke vil ha det ekstra ansvaret.

Mellompuddelen Mio er et av mange pelskledde «Korona-barn». Mamma Marianne Unnemark Dønnum forteller at familien hadde ønsket seg hund lenge, men det var vanskelig å kombinere hverdagen med en liten valp. Pandemi og hjemmekontor gjorde det derimot mulig å virkeliggjøre drømmen om et firbeint kjæledyr. Foreløpig har ikke Marianne og familien avlyst noen ferier på grunn av Mio, men hun innrømmer at ferieplanleggingen ser litt annerledes ut nå. – Vi har helt klart blitt mindre spontane etter at vi fikk kjæledyr. Nå er det ikke bare å kaste seg rundt, pakke kofferten og reise av gårde på kortere varsel, som vi kunne tidligere.

Foretrekker familie og venner som dyrepassere

Mange elsker hunden, katten eller hva det nå enn måtte være, som om det skulle vært deres eget barn. Det svarer i hvert fall 75 prosent i undersøkelsen vår. Og 69 prosent foretrekker at kjæledyret blir passet av noen de kjenner. Og 59 prosent mener at «masse kjærlighet» er den viktigste faktoren ved valg av dyrepasser.

Marianne forteller at de ikke har et stort privat nettverk som kan passe Mio når de er borte, spesielt ikke når det er snakk om ferier med kortere planleggingshorsiont. Familien er derfor avhengige av andre alternativer.

– Heldigvis finnes det gode hundepensjonater, diverse formidlingstjenester og Facebook-grupper der man kan finne hundepassere etter behov. Vi har gjort mye research, lyttet til tips og anbefalinger, og funnet løsninger som fungerer veldig bra for både oss og Mio.

Vil ha oppdateringer om voffsen

Så mange som 75 prosent svarer at de gjerne vil vite hvordan sin firbeinte venn har det, selv når de nyter ferielivet på en palmekledd strand. Og Marianne og familien er intet unntak. Mio skal feriere på et hundepensjonat i sommer, et sted han har vært mange ganger før. Hun forteller at de ansatte sender bilder og statusoppdateringer, og familien føler seg helt trygge på at han har det bra der.

– Vi har vært så heldige å finne et fantastisk sted der Mio stortrives. Hundene er aldri i bås, bortsett fra på natta. De løper fritt i flokk og aktiviseres på store inngjerdede uteområder. For han er det stor lykke å leke med og være omgitt av andre hunder hele dagen. Han viser tydelige tegn til glede hver gang han kommer dit.

Hundepass som en del av pakkereisen? 43 prosent sier «Ja takk!»

55 prosent av alle nordmenn mellom 18-65 år har et kjæledyr. Derfor er det helt naturlig at Ving, Norges største reisearrangør, ser på gode løsninger for kjæledyreiere som vil reise på ferie med god samvittighet. Marie-Anne Zachrisson som er landssjef i Ving, forteller at selskapet ikke har noen umiddelbare planer om å tilby dyrepass som en del av pakkereiseeutvalget, men hun er positiv til forslaget. – Det er helt klart en interessant idé å kunne tilby dyrepass som en del av reisepakka. Når man hører om nordmenn som elsker kjæledyrene som sine egne barn, ønsker vi jo selvfølgelig at dyrene skal få et like fint opphold som eierne.

Individuelle behov

Stephanie Kruuse Klausen er dyreforsker og kampanjeansvarlig i dyrevernorganisasjonen World Animal Protection. Hun forteller at det ikke finnes et fasitsvar for hva slags dyrepass kjæledyr vil trives best med.

– Det er alltid positivt å la kjæledyret være i vante omgivelser, eller med familie eller venner. Samtidig er det viktig å se på dyrenes individuelle behov, og det vil så klart variere fra kjæledyr til kjæledyr.

Ving har nylig inngått et samarbeid med World Animal Protection. Formålet er å sikre at dyrevelferd får et enda større fokus på nåværende og fremtidige destinasjoner.

Følg pressemeldinger fra Ving Norge

Siste pressemeldinger fra Ving Norge

Ving inngår et treårig partnerskap med flyselskapet BRA/Braathens Regional Airlines16.6.2022 16:37:24 CEST | Pressemelding

Ving, Nordic Leisure Travel Group og flyselskapet BRA har signert en treårig partnerskapsavtale med oppstart i april 2023. Avtalen har en verdi på ca 2 milliarder kroner. Med partnerskapet har Ving muligheten til å vokse, spesielt på de regionale flyplassene og på lang sikt også lansere nye reisemål. Dette er to partnere med ambisiøse bærekraftsmål som nå sammen vil ta neste skritt i omstillingen av charterreiser, blant annet ved å tilby kjøp av biodrivstoff. Kundeopplevelsen vil bli harmonisert med det som Ving allerede tilbyr i sitt eget flyselskap Sunclass Airlines, som servering og salg om bord.