Hvem får LOs kulturpris for 2020? Presseinvitasjon til digitalt møte i LOs representantskap tirsdag 8. juni 2021

LOs representantskapsmøte tirsdag 8. juni kl.10.00 gjennomføres digitalt. Representantskapet skal dele ut LOs kulturpris, samt behandle LOs beretning og årsregnskap for 2020. Media inviteres til å følge møtet via streaming.

Møtet starter med en minikonsert.

Forslag til dagsorden:

1. Åpning – LOs representantskapsmøte 8. juni 2021

Utdeling av LOs kulturpris 2020

2. Suppleringsvalg til sekretariatet

3. LOs beretning 2020

4. Årsregnskap 2020 - Landsorganisasjonen i Norge

De som ønsker lenken til streaming av møtet og sakspapirer tilsendt, bes sende e-postadressen til: presse@lo.noLenken vil også bli tilgjengelig for alle og publisert på www.lo.no

Holship-saken: Streikeretten og organisasjonsretten går foran økonomiske rettigheter10.6.2021 11:40:38 CEST | Pressemelding

Menneskerettsdomstolen (EMD) slår fast at streikeretten og de fire frihetene ikke er likeverdige rettigheter. Avgjørelsen er en instruks overfor nasjonale domstoler om hvordan de skal vurdere inngrep i organisasjonsretten. Menneskerettsdomstolen slår, i motsetning til Høyesterett, fast at økonomiske friheter i seg selv ikke kan begrunne inngrep i organisasjonsretten. Dette er en viktig avgjørelse for hele den europeiske fagbevegelsen, sier lederen for LOs juridiske avdeling, Atle Sønsteli Johansen.