Siemens

Hvem blir Norges smarteste industribedrift 2021?

For åttende året på rad arrangerer Norsk Industri og Siemens AS konkurransen «Norges smarteste industribedrift». Målet er som alltid å løfte frem de gode eksemplene og inspirere til økt konkurransekraft for norsk industri.

I år som i fjor har det vært tøff konkurranse, og de tre kandidatene som nå kjemper om å gå helt til topps har utmerket seg på forskjellige måter. - Felles for selskapene er at de er nyskapende og helt i front når det gjelder digitalisering, automatisering og bærekraft. I tillegg kjennetegnes finalistene for både god lønnsomhet og en sterk omstillingskraft, sier juryleder Torger Reve.

De tre finalistene er:

Aarbakke AS:

Aarbakke er en Bryne-bedrift og en ledende aktør innen fremstilling av avanserte og spesialiserte komponenter og sammenstillinger til olje- og gassnæringen. Bedriften, med sine 300 ansatte, har vært finalist også to ganger tidligere - noe som sier mye om Aarbakke. Juryen trekker frem at bedriften har vært gjennom store endringsprosesser flere ganger, og de har nok en gang klart å skape suksess. Bedriften har blitt transformert ved hjelp av digitalisering, og de ligger helt i front når det gjelder teknologibruk og automatisering. De har blant annet løst utfordringen med å frigjøre og kontekstualisere innesperrede data, noe som gjør at de kan ta målrettede beslutninger for å øke produktiviteten. «Make data do more», som selskapet liker å si. Aarbakke fremstår i dag som en utpreget Industri 4.0 bedrift som gjennom det nyetablerte selskapet Ignos leverer relevante løsninger for fornybar energi og grønn industri.

Besøk www.aarbakke.no for å lese mer om deres arbeid.

Glencore Nikkelverk AS:

Glencore Nikkelverk er lokalisert i Kristiansand, og er i dag et av verdens største, mest effektive og bærekraftige nikkelraffineri. Bedriften prosesserer råstoff som nikkel, kobber og kobolt, og har i dag 531 ansatte. Juryen legger vekt på bedriftens systematiske arbeid med innovasjon, teknologi og bærekraft, der Glencore gjennom nytenkning har lykkes med sine høykvalitetsprodukter. Bedriften holder nå på å realisere et helt nytt teknologisk konsept for produksjon av kobber, og den nye fabrikken vil gjøre bedriften i stand til å redusere strømforbruket for kobberproduksjon med 30 prosent, og nærmest eliminere utslipp til luft. Allerede i 1969 innførte Glencore automatisert produksjon, og bedriften har vært fremoverlente også i moderne tid. De har blant annet innført en ny og automatisert robotisert teknologi for kutting og pakking av nikkelprodukter, ny gassrenseteknologi og arbeider nå med ny elektrolyseteknologi for nikkelproduksjonen.

Besøk www.nikkelverk.no for å lese mer om deres arbeid.

Corvus Energy AS:

Corvus Energy er et selskap som leverer tjenester til maritim næring, samt olje- og gass næringen. Hovedkontoret ligger på Nesttun i Bergen og selskapet har 180 ansatte. I dag er selskapet helt i front når det gjelder maritime batterisystemer. Juryen har blant annet lagt vekt på smarte grep som selskapet har gjort for å øke produktiviteten, samt teknologien de har tatt i bruk. Corvus har blant annet investert i arkitektur som gir kundene tilgang på data og tilstanden på deres eget batterisystem i fartøyet. Dette gir selskapet verdifull innsikt når det kommer til eventuelle problemer ute i felt. Hele selskapets produktportefølje og løsninger dreier seg om å elektrifisere næringene de jobber innenfor. Slik muliggjør selskapet nullutslippsløsninger og betydelige utslippsreduksjoner, og bidrar til den bærekraftige utviklingen.

Besøk www.corvusenergy.com for å lese mer om deres arbeid.

Hvem av de tre finalistene som blir «Norges smarteste industribedrift 2021» avgjøres 31. januar 2022.

Juryen har bestått av:

Østre Aker vei 88

+47 22 63 30 00http://www.siemens.no

Følg pressemeldinger fra Siemens

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Siemens på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Siemens

Siemens og Elvia samarbeider om å øke nettkapasiteten i deler av Norge innen 2030 med Software as a Service (SaaS) løsninger3.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding

Norsk distribusjonssystemoperatør, Elvia, vil bruke Siemens sin SaaS-løsning, LV Insights® X, for å automatisere prosesser og håndtere kompleksiteten i LV-nettet. LV Insights® X, en del av Siemens Xcelerator-porteføljen, har vært i drift hos Elvia siden oktober 2023, i forbindelse med Spectrum Power 7 ADMS. Partnerskapet vil muliggjøre en fremtidssikker distribusjonsnettforvaltning i Norge, ett skritt videre på reisen mot autonome nett.

Færre enn 50 prosent av bedriftene tror de vil nå målene for CO2-utslipp innen 203018.9.2023 13:39:44 CEST | Pressemelding

Ny global studie med 1400 ledere viser infrastrukturomstillingen av energisystemer, transport og bygninger – på nærings-, by- og regionnivå Avkarbonisering står høyt på agendaen for infrastrukturomstillingen, men det går for langsomt Over 50 % av de spurte lederne mener at lavere CO2-utslipp er et konkurransefortrinn, men under halvparten mener at de har en effektiv strategi for dette nasjonalt Teknologi og digitalisering er avgjørende for å lykkes med infrastrukturomstillingen