Hva ville du savne mest om råvaren melk forsvant?

Melk er en anvendelig og næringsrik råvare som har vært sentral i kostholdet vårt i årtusener. De siste tiårene har melkesalget gradvis gått nedover, og idag lever de fleste sine moderne liv langt unna bondegården og råvarenesom fortsatt er viktige for oss.
Vi snakker mindre om melk, og for folk flest forbindes kanskje råvaren mest med den hvite drikken man drikker fra glass. Men har du noen gang tenkt over at osten vi spiser på brødskiva hver dag, smøret vi bruker i sausen, iskremen vi koser oss med til dessert, melken vi bruker i pannekakene og blåmuggosten som havner på ostefatet alle kommer fra en og samme råvare – melk?
Og hvis råvaren bare forsvant, hva ville du savne mest?
Første juni feirer vi verdens melkedag, en dag som ble etablert av FNs organisasjon for mat og landbruk (FAO) i 2001 for å sette fokus på melken og alle dens egenskaper.
I år trekker vi frem melkens allsidighet, og ønsker å minne om hva som samtidig forsvinner hvis den litt glemte råvaren ble borte.
Folket har talt – det vi vil savne aller mest er gulost, smør og vanlig hvit melk.
Noen forskjeller er det imidlertid:
- Kvinner vil i større grad savne gulost enn menn som i størst grad vil savne vanlig hvit melk
- Yngre (15-29 år) vil i større grad savne iskrem og sjokolademelk enn de på 30+ år
- De eldste (60+ år) vil i større grad savne brunost enn yngre aldersgrupper
Landsrepresentativ undersøkelse utført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) i mai 2022. 1016 respondenter.
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnæringsrådgiver, presseansvarlig
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom