Hva skjer om en båt bråstopper i 20 knop?

Aldri før har svenske Testfakta AB gjennomført krasjtest av båt. Testen ble gjennomført med 20 knops fart, en hastighet veldig mange norskeide fritidsbåter kan oppnå. Ved en bråstopp i denne hastigheten (37 km/t) ble testdukkene utsatt for krefter tilsvarende 12 ganger egen kroppsvekt.
– Jeg ble ikke overrasket over dramatikken vi ser ved 20 knop. Men det som bekymrer meg er at mange kjører mye fortere enn dette, sier Klaus Hahn, direktør i Testfakta AB.
Dukkene som ble brukt i testen skal simulere en vanlig familie på fire, med kroppsvekt på henholdsvis 70 og 35 kilo. Ved hjelp av høyhastighetskameraer får man i testen et brutalt innblikk i hvilke krefter som er i sving. Samtlige av dukkene blir kastet ut av båten.
– Hvert år skjer det alvorlige grunnstøtings- eller kollisjonsulykker med høy fart. En del av disse ulykkene skjer ved nedsatt sikt i mørket, men det er også flere eksempler på ulykker som har skjedd på dagtid. Denne testen viser på en god måte hvorfor det er viktig å løfte blikket, være oppmerksom og avpasse farten etter forholdene, sier Lars Alvestad, fungerende sjøfartsdirektør.
I likhet med 2020 har det også i år vært rekordsalg av fritidsbåter. Mye tyder derfor på at enda flere enn i fjor vil oppholde seg i båt i sommer.
Økt innsats på samfunnsnivå
Løft blikket er en holdningskampanje fra Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og Redningsselskapet. Kampanjen har som mål å redusere antall ulykker på sjøen.
I rapporten fra Statens havarikommisjon for transport som ble lagt frem i 2019, kommer det frem at dødsfall som følge av kollisjon eller grunnstøting ofte har sammenheng med stor fart. Rapporten konkluderer også med at halvparten av alle dødsulykker forbundet med fritidsbåt skyldes kantring eller fall over bord.
Nyttige apper
Kystverket minner båtfolket om at det er mange regler som gjelder på sjøen. Blant annet er det innført nye fartsgrenser, som kan være krevende å ha oversikt over til enhver tid.
– Ikke alle tenker over at det finnes fartsgrenser også til sjøs. På filmen ser vi de alvorlige effektene av en relativt vanlig hastighet på sjøen. Sørg for å ha oppdaterte sjøkart, løft blikket og tilpass farten i sommer. Last ned appen BåtFart, som hele tiden forteller deg hva fartsgrensen er, og som gir deg varsel dersom du kjører for fort, er rådet fra kystdirektør Einar Vik Arset i Kystverket.
Også Redningsselskapet oppfordrer båtfolket til å avpasse farten og tenke sikkerhet i sommer. Gjennom appen RS SafeTrx kan man varsle en nødsituasjon, eller få assistanse fra en redningsskøyte eller en «sjøvenn».
For de yngste, og gjerne kommende båtførere, så har Sjøfartsdirektoratet en egen gratis sjøvett-app kalt Sjøvettspillet, som gir kunnskap om å føre båt på en trygg måte.
Videoer av krasjtesten til fri nedlastning og bruk (trykk på «download» under videovinduet):
Krasjtest med båt, 30 sekunder i 16:9-format:
https://vimeo.com/567388896/4ebe1066b3
Krasjtest med båt, 30 sekunder i 1:1-format:
https://vimeo.com/567388855/a93891c9e1
Råmateriale krasjtest:
https://vimeo.com/568833770/b40bbcc88a
Videointervju om krasjtesten:
https://vimeo.com/565537002/aab0048c8e
(Klaus Hahn, direktør i Testfakta AB)
Nøkkelord
Kontakter
Dag Inge Aarhus, avdelingsdirektør, kommunikasjon, Sjøfartsdirektoratet:
Tlf: 95741729 E-post: dia@sdir.no
Einar Arset, Kystdirektør i Kystverket
Tlf: 97664308 E-post: einar.vik.arset@kystverket.no
Oddbjørn Lager Nesje, leder, markedskommunikasjon Redningsselskapet
Tlf: 90873369 E-post: oddbjorn.nesje@rs.no
Bilder


Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
Status 2025: Kampen om arealet – sameksistens mellom havvind og skipsfart13.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Det satses på vindkraft til havs i verden. I Norge har regjeringen en strategi om å bli en ledende nasjon innenfor havvind, med en industri som utvikler og bygger vindkraftløsninger i toppklasse.
Status 2025: Næringslivets transportbehov12.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
For næringslivet er pålitelig, effektiv og bærekraftig transport avgjørende for å sikre konkurransekraft i en tid der utslippskrav skjerpes og grønne løsninger etterspørres. Likevel møter sjøtransporten fortsatt betydelige barrierer – ikke minst informasjonsmangel, manglende fleksibilitet og lav betalingsvilje for grønne løsninger. For å fremme sjøtransporten som en attraktiv transportform til et konkurransedyktig næringsliv, må både næringen og myndighetene ta grep.
Status 2025: Verdikartlegging av norske hamner etter sikkerheitslova11.8.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Kystverket gjennomfører, på oppdrag frå Nærings- og fiskeridepartementet, verdikartlegging av enkelte norske hamner. Dette gjer vi for å gje departementet tilstrekkeleg grunnlag for å vurdere om det finst skjermingsverdige verdiar med eit særskilt vernebehov i hamnene.
Kystverket avlyser anbudskonkurransen for Kjøllefjord fiskerihavn – nytt arbeid i gang3.7.2025 15:29:46 CEST | Pressemelding
Kystverket har besluttet å avlyse konkurransen om utbyggingstiltaket Innseiling Kjøllefjord Fiskerihavn i Lebesby kommune i Finnmark, etter at de mottatte tilbudene lå vesentlig over prosjektets kostnadsramme.
Status 2025 tek for seg sjøtransporten i ei tid med raske endringar30.6.2025 13:20:22 CEST | Pressemelding
Kystverket har publisert Status 2025 – ei ny samling artiklar som gir fagleg innsikt i korleis sjøtransporten utviklar seg i møtet med nye krav, større kompleksitet og meir uforutsigbare tider.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom