Hva rører seg i kommunikasjonsbransjen i Norden?
- Rapporten gir et oversiktsbilde av bransjen i Norge, Sverige, Danmark og Finland i dag. Funnene gir oss en forståelse for videre utvikling og eventuelle utfordringer i bransjen, sier Alexander Buhmann, førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved BI som leder Nordic Alliance for Communication & Management (#NORA).
Viktigste funn
Studien som rapporten baserer seg på undersøker en rekke sentrale tema i bransjen, deriblant trender innen digitalisering, endringer av kommunikasjonsrollen, økt bruk av digitale møter, samt lønnsvekst. Noen av de viktigste funnene er knyttet til digitalisering og forretningsstrategi:
- Rapporten fremhever at tillit er forventet å prege bransjen fremover. Nærmere 40% av de 457 respondentene forteller det å bygge opp og vedlikeholde tillit vil være en helt sentral utfordring.
- De nordiske landene understreker utfordringen med å knytte kommunikasjon opp til forretningsstrategi i årene fremover.
- En av de viktigste funnene viser at nordiske kommunikasjonsarbeidere i mindre grad enn sine europeiske kolleger, opplever seg selv som kompetente i ledelse.
- Sammenliknet med Norden, viser rapporten at Europa synes digitalisering og etablering av digital infrastruktur vil spille en større rolle.
Sammenlikner Norden med Europa
Studien er gjennomført i samarbeid med European Communication Monitor (ECM), som er regnet som verdens største studie i kommunikasjonsbransjen. ECM har blitt gjennomført siden 2007 med over 30.000 deltakere totalt. Dataene fra ECM gir en unik mulighet til å sammenlikne Norden med Europa.
Ansgar Zerfass er forskningsansvarlig for European Communication Monitor og professor II ved BIs institutt for kommunikasjon og kultur. Han opplever at Europa ser på land i Norden som rollemodeller, spesielt når det gjelder internkommunikasjon.
- Kommunikatører i Norden har en sterk strategisk tilnærming til faget. Studien viser at Norden har et stort fokus på å knytte kommunikasjonsfaget opp til virksomhetsstrategien, samtidig som de rådgiver eller kurser interessenter og medarbeidere. Det holder ikke å utelukkende underholde interessenter og andre mottakere. Det handler mer om å støtte organisasjonens mål og verdier, lederne og andre avdelinger, sier Zerfass.
Få mer informasjon på lanseringseventet 8.september kl 11.00
Studien ble initiert av Nordic Alliance for Communication & Management (#NORA) og gjennomført som del av European Communication Monitor (ECM). #NORA lanserer Nordic Communications Report 2021 i samarbeid med de nordiske kommunikasjonsforeningene, Sveriges Kommunikatører, K1 (Danmark), ProCom (Finland) and Kommunikasjonsforeningen i Norge.
Nøkkelord
Bilder
Lenker
Om Handelshøyskolen BI
Handelshøyskolen BI er en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. BI var den første norske handelshøyskolen med trippel internasjonal akkreditering. Med ca 21.000 studenter er BI en av de største handelshøyskolene i Europa.
Følg pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Handelshøyskolen BI på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
Norges Bank bommet på valutaprognoser og satte opp renten for sent23.2.2024 10:24:19 CET | Pressemelding
Ifølge Norges Bank Watch 2024 var Norges Banks rentekommunikasjon effektiv, men Banken undervurderte inflasjonstrykket og overvurderte styrken til den norske kronen.
Prognosene i Nasjonalbudsjettet 2024 er rimelige10.10.2023 11:05:39 CEST | Pressemelding
Førsteamanuensis Genaro Sucarrat ved Handelshøyskolen BI og Sjefsstrateg Erica Dalstø ved Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) har evaluert prognosene i Nasjonalbudsjettet.
BIs Statsbudsjettseminar 20245.10.2023 10:59:30 CEST | Presseinvitasjon
Handelshøyskolen BI arrangerer tirsdag 10. oktober 2023 aktualitetsseminar om Statsbudsjettet for 2024. Redaksjonen inviteres til å delta.
Norsk Bærekraftbarometer 2023: Sporveien T-banen er best på bærekraft25.5.2023 09:45:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere sender Sporveien T-banen helt til topps i årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI.
Norsk Kundebarometer 2023: Vinmonopolet har landets mest fornøyde kunder3.5.2023 09:50:00 CEST | Pressemelding
Vinmonopolet leverer rekordsterkt og vinner Kundetilfredshetsprisen 2023. Det viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom