Handelshøyskolen BI

Hva rører seg i kommunikasjonsbransjen i Norden?

Del
Ny rapport tar tempen på kommunikasjonsbransjen i de nordiske landene.
Alexander Buhmann
Alexander Buhmann

- Rapporten gir et oversiktsbilde av bransjen i Norge, Sverige, Danmark og Finland i dag. Funnene gir oss en forståelse for videre utvikling og eventuelle utfordringer i bransjen, sier Alexander Buhmann, førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved BI som leder Nordic Alliance for Communication & Management (#NORA).

Viktigste funn

Studien som rapporten baserer seg på undersøker en rekke sentrale tema i bransjen, deriblant trender innen digitalisering, endringer av kommunikasjonsrollen, økt bruk av digitale møter, samt lønnsvekst. Noen av de viktigste funnene er knyttet til digitalisering og forretningsstrategi:

  • Rapporten fremhever at tillit er forventet å prege bransjen fremover. Nærmere 40% av de 457 respondentene forteller det å bygge opp og vedlikeholde tillit vil være en helt sentral utfordring.
  • De nordiske landene understreker utfordringen med å knytte kommunikasjon opp til forretningsstrategi i årene fremover.
  • En av de viktigste funnene viser at nordiske kommunikasjonsarbeidere i mindre grad enn sine europeiske kolleger, opplever seg selv som kompetente i ledelse.  
  • Sammenliknet med Norden, viser rapporten at Europa synes digitalisering og etablering av digital infrastruktur vil spille en større rolle.  

Sammenlikner Norden med Europa

Studien er gjennomført i samarbeid med European Communication Monitor (ECM), som er regnet som verdens største studie i kommunikasjonsbransjen. ECM har blitt gjennomført siden 2007 med over 30.000 deltakere totalt. Dataene fra ECM gir en unik mulighet til å sammenlikne Norden med Europa.

Ansgar Zerfass er forskningsansvarlig for European Communication Monitor og professor II ved BIs institutt for kommunikasjon og kultur. Han opplever at Europa ser på land i Norden som rollemodeller, spesielt når det gjelder internkommunikasjon.

- Kommunikatører i Norden har en sterk strategisk tilnærming til faget. Studien viser at Norden har et stort fokus på å knytte kommunikasjonsfaget opp til virksomhetsstrategien, samtidig som de rådgiver eller kurser interessenter og medarbeidere. Det holder ikke å utelukkende underholde interessenter og andre mottakere. Det handler mer om å støtte organisasjonens mål og verdier, lederne og andre avdelinger, sier Zerfass.

Les hele rapporten her

Få mer informasjon på lanseringseventet 8.september kl 11.00

Studien ble initiert av Nordic Alliance for Communication & Management (#NORA) og gjennomført som del av European Communication Monitor (ECM). #NORA lanserer  Nordic Communications Report 2021 i samarbeid med de nordiske kommunikasjonsforeningene, Sveriges Kommunikatører, K1 (Danmark), ProCom (Finland) and Kommunikasjonsforeningen i Norge.

Nøkkelord

Bilder

Alexander Buhmann
Alexander Buhmann
Last ned bilde

Lenker

Om Handelshøyskolen BI

Handelshøyskolen BI
Handelshøyskolen BI
Nydalsveien 37
0484 Oslo

46 41 00 00https://www.bi.edu/

Handelshøyskolen BI er en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. BI var den første norske handelshøyskolen med trippel internasjonal akkreditering. Med ca 21.000 studenter er BI en av de største handelshøyskolene i Europa. 

Følg pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Handelshøyskolen BI på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye