Hva rører seg i kommunikasjonsbransjen i Norden?
![Alexander Buhmann](/data/images/00776/95a24431-ce38-42d5-862e-def8484b7642-w_720.jpg)
- Rapporten gir et oversiktsbilde av bransjen i Norge, Sverige, Danmark og Finland i dag. Funnene gir oss en forståelse for videre utvikling og eventuelle utfordringer i bransjen, sier Alexander Buhmann, førsteamanuensis ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved BI som leder Nordic Alliance for Communication & Management (#NORA).
Viktigste funn
Studien som rapporten baserer seg på undersøker en rekke sentrale tema i bransjen, deriblant trender innen digitalisering, endringer av kommunikasjonsrollen, økt bruk av digitale møter, samt lønnsvekst. Noen av de viktigste funnene er knyttet til digitalisering og forretningsstrategi:
- Rapporten fremhever at tillit er forventet å prege bransjen fremover. Nærmere 40% av de 457 respondentene forteller det å bygge opp og vedlikeholde tillit vil være en helt sentral utfordring.
- De nordiske landene understreker utfordringen med å knytte kommunikasjon opp til forretningsstrategi i årene fremover.
- En av de viktigste funnene viser at nordiske kommunikasjonsarbeidere i mindre grad enn sine europeiske kolleger, opplever seg selv som kompetente i ledelse.
- Sammenliknet med Norden, viser rapporten at Europa synes digitalisering og etablering av digital infrastruktur vil spille en større rolle.
Sammenlikner Norden med Europa
Studien er gjennomført i samarbeid med European Communication Monitor (ECM), som er regnet som verdens største studie i kommunikasjonsbransjen. ECM har blitt gjennomført siden 2007 med over 30.000 deltakere totalt. Dataene fra ECM gir en unik mulighet til å sammenlikne Norden med Europa.
Ansgar Zerfass er forskningsansvarlig for European Communication Monitor og professor II ved BIs institutt for kommunikasjon og kultur. Han opplever at Europa ser på land i Norden som rollemodeller, spesielt når det gjelder internkommunikasjon.
- Kommunikatører i Norden har en sterk strategisk tilnærming til faget. Studien viser at Norden har et stort fokus på å knytte kommunikasjonsfaget opp til virksomhetsstrategien, samtidig som de rådgiver eller kurser interessenter og medarbeidere. Det holder ikke å utelukkende underholde interessenter og andre mottakere. Det handler mer om å støtte organisasjonens mål og verdier, lederne og andre avdelinger, sier Zerfass.
Få mer informasjon på lanseringseventet 8.september kl 11.00
Studien ble initiert av Nordic Alliance for Communication & Management (#NORA) og gjennomført som del av European Communication Monitor (ECM). #NORA lanserer Nordic Communications Report 2021 i samarbeid med de nordiske kommunikasjonsforeningene, Sveriges Kommunikatører, K1 (Danmark), ProCom (Finland) and Kommunikasjonsforeningen i Norge.
Nøkkelord
Bilder
![Alexander Buhmann](/data/images/00776/95a24431-ce38-42d5-862e-def8484b7642-w_240.jpg)
Lenker
Om Handelshøyskolen BI
Handelshøyskolen BI er en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. BI var den første norske handelshøyskolen med trippel internasjonal akkreditering. Med ca 21.000 studenter er BI en av de største handelshøyskolene i Europa.
Følg pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Handelshøyskolen BI på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
BI-professor oppnevnt til EUs finans-vaktbikkje3.7.2024 09:22:02 CEST | Pressemelding
Jus-professor Morten Kinander er blant de nyoppnevnte medlemmene av interessentgruppen for verdipapirer og markeder i EUs finantilsyn ESMA (The European Securities and Markets Authorities).
BI’s master i finans er blant verdens beste17.6.2024 07:31:18 CEST | Pressemelding
Financial Times rangerer BI’s MSc i finans som den beste i Norge og den tredje beste i de nordiske landene.
Norsk Bærekraftbarometer 2024: T-banen til topps28.5.2024 09:03:52 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere mener Sporveien T-banen er best på bærekraft. Det viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI, i samarbeid med Barcode Intelligence og Norstat Norge.
Norsk kundebarometer 2024: Finn.no har Norges mest fornøyde kunder7.5.2024 09:05:45 CEST | Pressemelding
15.978 bedriftsvurderinger fra 4690 forbrukere ligger til grunn for årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer. Til sammen er 155 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer bedømt.
Rekordtall for forskning på BI23.4.2024 12:54:48 CEST | Pressemelding
I 2023 publiserte BI-forskere 409 vitenskapelige artikler, bøker og bokkapitler. Dette er høyeste antallet noensinne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom