Hva gjør vi med emballasjen som ikke kan gjenvinnes?
Av dr. Johannes Daae, utviklingssjef Grønt Punkt Norge
Emballasjen sin viktigste egenskap er å ta godt vare på produktet det emballerer. Gjør den ikke det, er den unødvendig og vi er alle enige om å kutte unødvendig bruk av plast. Miljøet tjener heller ikke på at vi må kaste dårlig emballerte produkter. I tillegg blir en del varer best ivaretatt når emballasjen har barrierer som gjør gjenvinning krevende. Vi har sett eksemplene allerede: potetgull som skal være sprøtt med god holdbarhet og ikke harskne. Heldigvis ser vi allerede utvikling og innovasjon - stadig flere produsenter forbedrer sin egen dårlige emballasje. Men det vil ta tid. Kreve prøving - og feiling, og respekt for at arbeidet er krevende.
I mellomtiden trenger vi at du resirkulerer. For ellers blir arbeidet med å designe bedre emballasje for gjenvinning forgjeves.
Optimalisering av emballasje er et komplekst fagfelt, og det settes høyt på agendaen. Blant annet takket være strenge krav og forventing fra forbruker.
Dere vil ikke bli lurt, og det skal dere ikke bli. Nye emballasjemerker skal sørge for at mest mulig emballasje havner i riktig dunk. Men vi vil at kildesortering skal være enkelt. Sørger du for at vi får tilgang til ditt avfall ved å sortere det, skal vi sørge for å gjenvinne det som lar seg gjenvinne.
Innen fagfeltet “Design for materialgjenvinning” har Grønt Punkt Norge tett dialog med medlemmene våre. Vi tilbyr innsikt i hvordan deres emballasjevalg påvirker gjenvinnbarheten, helt fra materialvalg, via klistremerker og til korker. Vi har tett kontakt med sorterings- og gjenvinningsanleggene vi sender plasten vår til, og følger med på den stadige teknologiske utviklingen innenfor materialgjenvinning.
Vi startet Plastløftet for å få flere til å forplikte seg til å sette ambisiøse mål for design for gjenvinning, øke bruk av resirkulert plast og kutte unødvendig bruk av plast. De nær 50 bedriftene som gjennomførte Plastløftet i 2019 står for over ⅓ av all plastemballasje til husholdninger. Deres innovasjon og endringsvilje har derfor stor effekt.
Hvordan kan vi påvirke våre medlemmer til å ta riktige valg? Vi ønsker å gjøre det lett å gjøre rett. Derfor lanserer vi i høst en gjenvinningskalkulator. Den vil gi svar på hvordan hvert enkelt valg i utviklingen av en embalasje påvirker gjenvinnbarheten. Den vil også vise hvordan emballasjen skal merkes for å sørge for at forbruker kan kildesortere den riktig.
Yoghurtbegre, potetgullposer og kaffeposer har fått mye kritikk. Men flere produsenter har også lykkes med store forbedringer av disse emballasjene I tillegg kan vi trekke fram ketchupflasker, potetsalatbokser og smørflasker. Her har flere i bransjen tatt ansvar og gjort emballasjen lettere å gjenvinne.
Vi skal øke materialgjenvinningsgraden, og møte de ambisiøse målene for 2025. Da trenger vi at kommunene har gode systemer for sortering, at emballasjen er egnet for gjenvinning, at den er godt merket og at forbrukeren er motivert til å sortere.
Her har vi alle forbedringspotensiale.
Nøkkelord
Kontakter
Kari-Lill LjøstadKommunikasjonssjef
Tel:+47 950 63 805kari-lill@grontpunkt.noJohannes DaaeUtviklingssjef i Grønt Punkt Norge
Tel:99005356johannes@grontpunkt.noBilder
Om Grønt Punkt Norge
For bedrifter som tar miljøansvar
Grønt Punkt Norge AS sikrer og administrerer finansiering av returordningene for plast-, tre-, metall-, og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp. Grønt Punkt-merket betyr at det er betalt inn vederlag for emballasjen - det vil si at produsent eller importør har betalt for forsvarlig innsamling og gjenvinning.
Grønt Punkt Norge eies av returselskapene for emballasje. Det er Sirkel Glass AS, Norsk Metallgjenvinning AS, Norsk Resy AS, Norsk Returkartong AS og Plastretur AS.
Følg pressemeldinger fra Grønt Punkt Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt Punkt Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Grønt Punkt Norge
Norfersk, Mill, Kjeldsberg Kaffe, Rema 1000 og FoodTrade vinner Plastløfteprisene 202419.3.2024 17:01:33 CET | Pressemelding
Emballasje til kjøttprodukter, ovner, kaffe og nøtter ble premiert da Grønt Punkt Norge delte ut årets Plastløftepriser. Til sammen har 96 norske bedrifter forpliktet seg gjennom Plastløftet.
Plastretur utfordrer byggebransjen26.1.2024 07:45:00 CET | Pressemelding
Gjennom «Plastcupen» inviterer Norsk Gjenvinning og Plastretur norske entreprenører til å samle inn og kildesortere mest mulig plastemballasje på byggeplasser.
Viken og Asker topper lotteristatistikken29.12.2023 07:30:00 CET | Pressemelding
Grønt Punkt Norge har i 2023 delt ut 1,6 millioner kroner i Returkartonglotteriet. I Enebakk sikret en drikkekartong hovedpremien på 100.000 kroner, og med til sammen 25 fylkesvinnere topper Viken årets lotteristatistikk.
14 vinnere i det ukjente lotteriet29.12.2023 07:30:00 CET | Pressemelding
Grønt Punkt Norge har i 2023 delt ut 1,6 millioner kroner i Returkartonglotteriet. I Bergen sikret en drikkekartong hovedpremien på 100.000 kroner. I tillegg fikk 13 vestlendinger 10.000 kroner.
10 vinnere i det ukjente lotteriet29.12.2023 07:30:00 CET | Pressemelding
Grønt Punkt Norge har i 2023 delt ut 1,6 millioner kroner i Returkartonglotteriet. I Vestfold og Telemark har til sammen ti personer fått 10.000 kroner etter å ha skrevet navn og nummer på drikkekartongen sin.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom