Hva gjør smarttelefonen med barna dine?
Det er barn og unge i alderen 9-16 år som skal studeres.
Digital modenhetsindeks
Et av verktøyene som skal utvikles er en digital modenhetsindeks, kalt Digital Youth Maturity Index (DYMI) som vil gjøre det mulig både å forstå og klassifisere barns digitale modenhet.
Forskerne planlegger også å utvikle et løsnings- og anbefalingsprogram som kan brukes både av foreldre, skoler og politikere.
Bakgrunnen for prosjektet er ifølge førsteamanuensis Marco Hubert fra Institutt for ledelse ved Aarhus Universitet, Danmark, som er koordinator for DIGYMATEX at digital teknologi har stor innvirkning på hele samfunnet.
– Like fullt, sier han, så langt har det ikke vært gjort reelle forsøk på å sette klare indikatorer for å måle barns bruk av mobile enheter og informasjonsteknologi, for å forstå hvilke aktiviteter som er gunstige eller skadelige.
Matvalg og -vaner
Nofima-forskere skal blant annet undersøke om den digitale bruk påvirker barnas matvalg og -vaner.
– Vi skal undersøke om det er gjensidig påvirkning mellom barnas digitale modenhet og barnas matvaner, sier seniorforsker Valérie Almli.
I tillegg skal Nofima bidra med innovasjonskompetanse. – En av våre aktiviteter vil være å evaluere gyldigheten til den digitale modenhetsindeksen, avslutter seniorforsker Antje Gonera.
Fakta om DIGYMATEX
DIGYMATEX er et tverrfaglig EU-finansiert prosjekt, og vil pågå i 4 ½ år. Totalt deltar tolv partnere fra ti land. De ti landene er Danmark, Tyskland, Østerrike, Spania, Norge, Hellas, Nederland, Irland, Israel og Frankrike. Prosjektet faller under EU utlysing DT-TRANSFORMATIONS-07-2019 The impact of technological transformations on children and youth. Tildelingen på 3,45 millioner euro er fra EUs Horisont 2020 Forsknings- og innovasjonsprogram i EU under tilskuddsavtale nr. 870578. Prosjektet koordineres av Aarhus Universitet.
For ytterligere informasjon: https://digymatex.eu/
Nøkkelord
Kontakter
Seniorforsker Antje Gonera https://nofima.no/person/antje-gonera/
Seniorforsker Valérie Almli https://nofima.no/person/valerie-lengard-almli/
Bilder
Om Nofima
Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.
Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.
Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.
Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 390 ansatte
Følg pressemeldinger fra Nofima
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nofima
Nytt torskeprodukt reduserer klimaavtrykket11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når torsken pakkes i Vesterålen i ny emballasje, sparer det klimaet. Nye produkter får ned klimagassutslippene med 30 prosent.
Solbærtoddy – perfekt til påsketuren28.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
En varm kopp solbærtoddy gjør godt, uansett om du tilbringer påsken med skiturer i fjellheimen, fotturer i byen, skogen eller langs kysten. Det er det flere grunner til.
Nå skal også torskens sæd bli til godsaker6.3.2024 08:05:16 CET | Pressemelding
Kan spermien til torsken brukes til noe annet enn å lage nye «torskebabyer»? Å jada! Den kan ved hjelp av moderne utvinningsmetoder bli til nye, verdifulle produkter som olje og proteinpulver – som igjen kan bli til både mat og skjønnhetsprodukter.
Fungerer ferskfiskordningen?6.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Fungerer ordningen med kvotebonus for å strekke torskesesongen lenger ut over året? Nofima har på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet evaluert ferskfiskordningen ut fra vurderinger om økonomisk, miljømessig og sosial bærekraft.
Oppdrett for å redde havbunnen10.1.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Oppdrett av kråkeboller kan redde tareskogen, samtidig som det kan skape produkter av høy verdi i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom