Hva gjør egentlig nordmenn foran tv-en?

Hva spiser vi nordmenn foran tv-en, hva krangler vi om og hvem ser vi helst tv med? Det har tv-leverandøren Allente funnet ut av i en stor Deomoskop-undersøkelse som publiseres i dag.

Foto: Getty images

Allente, en sammenslåing av Canal Digital og Viasat Consumer, har ved hjelp av Demoskop gjennomført en undersøkelse av nordmenns tv-vaner, med spørsmål alt fra hva vi spiser til hva vi krangler om når vi skal se tv.

Svarene vi fikk varierte fra det ventede til det overraskende, og beskriver både regionale forskjeller internt i Norge og forskjeller mellom de nordiske landene. Uten å avsløre alt for mye, kan vi si at sofaen er det klart foretrukne stedet å se tv – og at Bernt Hulsker er den vi helst ønsker å se sport sammen med.

Allentes administrerende direktør, Jonas Gustafsson, sier om undersøkelsen: «Vi har jobbet med tv i 30 år, så vi vet hva nordmenn liker å se på tv. Men nå var på tide å utvide horisonten vår og få innsikt i hva folk liker å spise foran tv-en, hvem de har lyst til å se på tv sammen med og det som oftest plager nordmenn i løpet av tv-kvelden. Vi fikk en hel del interessante svar som vi ønsker å dele med omverden».

Undersøkelsen har blitt gjennomført av Demoskop og vil bli gjennomført årlig. For de som er interesserte kan undersøkelsen lastes ned via lenke i denne pressemeldingen. I tillegg kan de som er interessert i tall på regionalt nivå kontakte kommunikasjonssjef Maja Wikman Ulrich for mer informasjon.

Foto: Getty images
Foto: Getty Images