Hva gjør du med sommerens planlagte utenlandsferie?

Skal du avbestille sommerferien nå eller vente til flyselskapet eller hotellet kansellerer reisen din? Svaret avhenger av om du ønsker pengene tilbake eller utsette ferien på ubestemt tid.

Mange kunder lurer på om de skal avbestille sommerferien nå eller vente.

- Mange kunder lurer på om de skal avbestille sommerferien nå eller vente. Det finnes ikke noe fasitsvar på det, og det kommer an på om du ønsker ferie en eller annen gang i fremtiden eller pengene tilbake, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Fremtind følger myndighetenes råd og dekker nå avbestilling av alle utenlandsreiser bestilt før 12. mars. Reiseforsikringen dekker det du ikke får refundert fra reiseoperatørene, som flyselskap, hoteller, leiebilfirmaer eller andre reiseoperatører.

Avbestille selv eller vente på kansellering

Velger du å avbestille reisen må du kontakte reiseoperatøren før avreise for å få tilbake det du har betalt. Forsikringsselskapet dekker det du eventuelt ikke får igjen fra reiseoperatøren.

- Om du har du betalt 20.000 kroner for flyreise for hele familien og får igjen 18.000 kroner av flyselskapet, så får du de siste 2.000 kronene av oss, sier Nielsen.

I dag vil de aller fleste flyselskap tilby alternative refusjonsmåter som cash points, gavekort eller voucher, spesielt ved avbestilling.

-  Hvis du derimot venter til flyvningen eller hotelloppholdet bli kansellert av reiseoperatøren selv, så kan du kreve å full refusjon. Ved kansellering har flyselskapene i utgangspunktet ikke lov til å gi deg cash points eller gavekort om du ønsker å få pengene tilbake, sier Nielsen.

Skadeforebyggeren gjør oppmerksom på dette er i henhold til EØS-avtalen, og ikke nødvendigvis gjelder flyselskaper og flyvninger utenfor EØS. Kunden er forøvrig selv ansvarlige for å opprettholde sitt krav direkte mot flyselskapet.

Solidarisk overfor flyselskapene?

Mange oppfordrer kunder til å være solidariske med flyselskapene, og ta imot cash point eller gavekort fremfor å kreve pengene tilbake.

- Det er en oppfordring vi har full forståelse for, men det er et valg du må ta stilling til selv. Om du ikke vil ha cash points, reisegavekort eller voucher fordi du er usikker på om du får brukt det, så anbefaler vi deg å vente på kanselleringer og kreve full refusjon, sier Nielsen.

Følg med på reiseråd fra UD

- Om du vil vente til reiseselskapene selv kansellerer må du tåle å leve med usikkerheten. Vårt råd akkurat nå er å ha litt is i magen da vi per i dag ikke har noen konkret dato for når våre kunder må avbestille sommerferien sin, sier Therese.

Det er samtidig viktig å være klar over at det plutselig kan komme endrede reiseråd fra myndighetene.

- Vi anbefaler derfor alle å følge med på nettsidene til UD, og sjekke nettsidene til forsikringsselskapet sitt for å holde seg oppdatert, sier Nielsen.

Mange kunder lurer på om de skal avbestille sommerferien nå eller vente.
Det kan bli mange tomme flyplasser også i sommer.