Hva gjør du med sommerens planlagte utenlandsferie?
- Mange kunder lurer på om de skal avbestille sommerferien nå eller vente. Det finnes ikke noe fasitsvar på det, og det kommer an på om du ønsker ferie en eller annen gang i fremtiden eller pengene tilbake, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Fremtind følger myndighetenes råd og dekker nå avbestilling av alle utenlandsreiser bestilt før 12. mars. Reiseforsikringen dekker det du ikke får refundert fra reiseoperatørene, som flyselskap, hoteller, leiebilfirmaer eller andre reiseoperatører.
Avbestille selv eller vente på kansellering
Velger du å avbestille reisen må du kontakte reiseoperatøren før avreise for å få tilbake det du har betalt. Forsikringsselskapet dekker det du eventuelt ikke får igjen fra reiseoperatøren.
- Om du har du betalt 20.000 kroner for flyreise for hele familien og får igjen 18.000 kroner av flyselskapet, så får du de siste 2.000 kronene av oss, sier Nielsen.
I dag vil de aller fleste flyselskap tilby alternative refusjonsmåter som cash points, gavekort eller voucher, spesielt ved avbestilling.
- Hvis du derimot venter til flyvningen eller hotelloppholdet bli kansellert av reiseoperatøren selv, så kan du kreve å full refusjon. Ved kansellering har flyselskapene i utgangspunktet ikke lov til å gi deg cash points eller gavekort om du ønsker å få pengene tilbake, sier Nielsen.
Skadeforebyggeren gjør oppmerksom på dette er i henhold til EØS-avtalen, og ikke nødvendigvis gjelder flyselskaper og flyvninger utenfor EØS. Kunden er forøvrig selv ansvarlige for å opprettholde sitt krav direkte mot flyselskapet.
Solidarisk overfor flyselskapene?
Mange oppfordrer kunder til å være solidariske med flyselskapene, og ta imot cash point eller gavekort fremfor å kreve pengene tilbake.
- Det er en oppfordring vi har full forståelse for, men det er et valg du må ta stilling til selv. Om du ikke vil ha cash points, reisegavekort eller voucher fordi du er usikker på om du får brukt det, så anbefaler vi deg å vente på kanselleringer og kreve full refusjon, sier Nielsen.
Følg med på reiseråd fra UD
- Om du vil vente til reiseselskapene selv kansellerer må du tåle å leve med usikkerheten. Vårt råd akkurat nå er å ha litt is i magen da vi per i dag ikke har noen konkret dato for når våre kunder må avbestille sommerferien sin, sier Therese.
Det er samtidig viktig å være klar over at det plutselig kan komme endrede reiseråd fra myndighetene.
- Vi anbefaler derfor alle å følge med på nettsidene til UD, og sjekke nettsidene til forsikringsselskapet sitt for å holde seg oppdatert, sier Nielsen.
Nøkkelord
Kontakter
Simen Berntsen RudiKommunikasjonssjef Fremtind
Tel:959 05 875simen.rudi@fremtind.noTherese NielsenSkadeforebygger i Fremtind
Tel:928 58 599therese.nielsen@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Mange nordmenn har ikke råd til vedlikehold25.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
1,3 millioner nordmenn oppgir at de ikke setter av penger til vedlikehold av egen bolig. Stram økonomi er blant hovedårsakene.
Ekstremværet preger resultatet til Fremtind23.4.2024 07:35:00 CEST | Pressemelding
Fremtind leverte i årets første kvartal et resultat før skatt på 233 mill. kroner (366). Resultatet av forsikringstjenester i konsernet ble –102 mill. kroner (267). Nedgangen skyldes i hovedsak store skadeutbetalinger som følge av ekstremværet i januar og februar. Finansavkastningen var god i kvartalet.
Uenige om skylden etter bilskader i vaskehall19.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Hvert år opplever uheldige bileiere å få skader på bilen etter vaskehallbesøk. I noen av sakene blir det uenighet om ansvaret.
Nå starter høysesongen for skog- og gressbrann16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
I fjor var det i snitt 11 gress- og skogbranner hver eneste dag fra april til juni. Uvettig bålbrenning og bruk av åpen ild er de største brannårsakene.
Båtskader for 600 millioner i fjor12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hvert år registrerer forsikringsbransjen tusenvis av båtskader som følge av havari, synkeskader og manglende vedlikehold. Flere av skadene kunne vært unngått.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom