Hva du tjener har mye å si for om du skal på ski i vinter

Bare halvparten av oss skal på ski denne vinteren, viser en ny Ipsos-undersøkelse. Og inntekt har mye å si for om du er blant dem som lar skiene stå.

BEKYMRET: - Det er synd hvis det hovedsakelig blir de med god inntekt som går på ski, sier generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal. Foto: Synne Kvam

Undersøkelsen, som er gjennomført på vegne av Norsk Friluftsliv, viser at kun 55 prosent av oss skal, eller har gått, på ski denne vinteren.

Størrelsen på lommeboka har tilsynelatende stor betydning for hvem som tar skiene fatt.

Mens hele 77 prosent av de med en husstandsinntekt på over en million kroner oppgir at de går på ski i vinter, er tallet bare 39 prosent blant de med en husstandsinntekt på under 500 000.

Generalsekretæren i Norsk Friluftsliv, paraplyorganisasjonen for 17 friluftsorganisasjoner, mener tallene er bekymringfulle.

- Det er synd hvis det hovedsakelig blir de med god inntekt som går på ski. Disse tallene viser at det er et stort behov for gode og gratis ski-aktivitetstilbud til alle familier, uavhengig av økonomi. Ellers står vi i fare for å ikke lenger kunne si at vi er et folk som er født med ski på beina, sier Lasse Heimdal.

Kortere snøsesong mange steder i landet, gjør at flere stadig må reise lenger for å oppleve skiføre.

- Dette er dessverre også en faktor som kan bidra til at de sosiale forskjellene i skiaktiviteter øker, siden det også er de med best økonomi, som vil ha muligheten til å dra til snøsikre områder og hytter på fjellet, sier Heimdal.

paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.