Hurtigladeutbyggingen holder ikke tritt med elbilsalget – kan bety lengre ladekøer

I 2020 var det 106 elbiler per hurtiglader i Norge. I 2021 har dette økt til 114. Generalsekretær i Elbilforeningen Christina Bu etterlyser økt utbygging.
Christina Bu i Norsk elbilforening er glad for flere hurtigladere, men mener at utbyggingstakten må opp. Foto: Norsk elbilforening.

– Det blir stadig flere elbilister på veiene. Skal hurtiglading være enkelt og tilgjengelig, kreves en storstilt utbygging, sier hun.

I fjor ble det bygget 853 nye hurtigladere i Norge, viser tall fra ladestasjonsbasen Nobil. Det er en økning på 26 prosent fra året før. Totalt er det nå 4133 hurtigladere i Norge.

Til sammenlignet ble det i 2020 bygd 917 nye hurtigladere i Norge. Utbyggingen i 2020 gav en økning på 39 prosent sammenlignet med 2019.

– Det bygges fortsatt ut mange ladere, og det er bra. Men i år er første gang på lenge at antall elbiler per lader øker. Det gir grunn til bekymring, mener Bu.

Skal vi nå Stortingets mål om kun elbiler i nybilsalget i 2025, har Bu en klar oppfordring til ladebransjen og myndighetene:

Ta grep og snu trenden! Elbilsalget er rekordhøyt. Med stadig flere elbilister på veiene trengs en skikkelig ladesatsing, fastslår hun.

Mange opplever ladekø

Ifølge tall fra Elbilisten 2021*, Elbilforeningens egen undersøkelse blant elbilister, opplevde mange ladekø i fjor. Nær halvparten (47 prosent) av de spurte svarer at de opplevde ladekø alltid, ofte eller av og til.

Bu er spesielt bekymret for ferietrafikken.

Vi vet at mange elbilister vil feriere i Norge til sommeren. Ferierende familier nyter gjerne en is i varmen mens bilen står til lading. Det vil alltid være noe kø på utfartsdager, men lange køer gir uholdbart mye ventetid. Vi må unngå at feriestemningen blir ødelagt i ladekø med utålmodige barn i baksetet.

Hvordan går det med hurtigladeutbyggingen i ulike fylker? Se oversikten på elbil.no https://elbil.no/na-gar-elbilsalget-fortere-enn-det-bygges-ut-ladere/

*Fakta om «Elbilisten 2021». Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbileiere. Fjorårets undersøkelse er den tiende i rekken og er besvart av 15.466 i perioden 6. april-5. mai. Undersøkelsen gir blant annet svar på hvem elbileierne er, hvorfor de valgte elbil, hvordan de bruker elbilen og hvor fornøyde de er med elbilen sin.

Antall hurtigladere per fylke. Kilde: Nobil. Grafikk: Norsk elbilforening.
Antall hurtigladere, og elbiler per hurtiglader i Norge. Kilde: Nobil og ofv.no. Grafikk: Norsk elbilforening.

Vi har 14 lokalforeninger og over 100.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.