Hundedommen til Høyesterett

Høyesteretts ankeutvalg har i dag gitt samtykke til ankebehandling i saken mellom Norsk Kennel Klub og Dyrebeskyttelsen Norge. Dommen fra lagmannsretten, som forbød avl på cavalier king charles spaniel, er dermed ikke rettskraftig.
Nå skal Høyesterett ta stilling til om det fortsatt skal være lov å avle hunder av rasen cavalier king charles spaniel. Foto: iStock

Dyrebeskyttelsen Norge saksøkte Norsk Kennel Klub, to raseklubber og seks oppdrettere for brudd på Dyrevelferdslovens paragraf 25 vedrørende avl av rasene engelsk bulldog og cavalier king charles spaniel. DBN fikk medhold i tingretten. I lagmannsretten ble NKK delvis frifunnet, og dommen mot avl av engelsk bulldog ble opphevet. Begge parter anket dommen til Høyesterett, som altså vil behandle begge ankene.

Ankeforhandlingen vil, ifølge skrivet NKK mottok fra Høyesterett i dag, bli avholdt innen seks måneder regnet fra 10. januar 2023, da saken kom inn til Høyesterett.

- Vi er svært fornøyde med at det viktige prinsippet om hvem som skal forvalte dyrevelferdsloven skal prøves for landets høyeste rettsinstans, og hvor det nærmere innholdet i paragraf 25 skal klarlegges, sier leder av hovedstyret i Norsk Kennel Klub, Tom Øystein Martinsen.

NKK tolker beslutningen fra Høyesterett slik at den gjelder rettsanvendelse og bevisvurdering for begge raser.

Kontakter

Cecilie HolgersenAvdelingsleder marked og kommunikasjonNKK/avdeling marked og kommunikasjon

Tel:41541143cecilie@nkk.no

Bilder

Om Norsk Kennel Klub

Norsk Kennel Klub
Nordåsveien 5

Følg pressemeldinger fra Norsk Kennel Klub

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Kennel Klub på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Kennel Klub