Human-Etisk Forbund

Human-Etisk Forbund bak regnbuedugnad på Bømlo

Når vi opplever at retten til å elske hvem man vil blir truet, reagerer vi, sier Trond Enger, Generalsekretær i HEF.

Formannskapet i Bømlo kommune vedtok å heise regnbueflagget på Rådhuset i støtte til nabokommen Stords arrangement "Stora-Pride". Kommunen endte med å bli politianmeldt, for "brudd på flaggloven".

(Loven åpnet i 2014 for å flagge med andre flagg enn det norske, samiske, kommunale eller fylkeskommunale på offentlige bygniger.)

Mange reagerte på at en så inkluderende og fin handling, som å heise regnbueflagget for et Pride-arrangement i nabokommunen, ble politianmeldt under dekke av å bryte flaggloven. Vi vil alltid stå opp mot store og små krefter som søker å begrense menneskers frihet til å elske, fastslår Trond Enger og fortsetter:

Retten til å elske og til å elske den man vil er helt grunnleggende for det humanistiske livssynet. Når våre lokale frivillige engasjerer seg og er villige til å gjøre en innsats – bruke natta si! – på en sak som er så viktig for humanismen, så var det lett for oss å hive oss rundt og få til dette.

Vi er utrolig stolte av den frivillige innsatsen, og av HEFeres vilje til å stå opp mot urett. Vi lot et lite filmteam følge arbeidet med å henge opp og dele ut flagg gjennom natten, for løfte og vise frem noe vi er stolte av. Samtlige skulle på jobb mandag morgen!

Reaksjonene vi har sett gjennom gårsdagen, tyder det på en enorm støtte til Bømlos ordfører og formannskap, og mest av alt: til mangfoldet og retten alle har til å elske den de vil.

Marit Øimoen, Kommunikasjonssjef, 900 60 402 - marit.oimoen@human.no
Trond Enger, Generalsekretær, 908 51 055, trond.enger@human.no

Om Human-Etisk Forbund

Human-Etisk Forbund
Brugata 19

+47 23 15 60 00http://www.human.no

Human-Etisk Forbund er et humanistisk livssynssamfunn med over 94.000 medlemmer. Forbundet jobber for en sekulær stat og et mangfoldig samfunn basert på respekt for menneskerettighetene.