Hudfolder til besvær for alle og enhver

Den siste tiden har det prestisjetunge Royal Veterinary College i London kommet med flere viktige publikasjoner om helse og forventet livslengde hos hundene våre. Disse viser, dessverre ikke overraskende, at de flatsnutede hundene våre har både kort livslengde og ekstremt dårlig helse. Verdensledende forskere fra den største veterinærskolen i England kommer igjen med triste nyheter for våre flatsnutede hunder, i sin nyeste publikasjon om hudfoldsbetennelse.
Hudfolder gir plager hos mange hunder. Foto: pixabay

Hvor mye mer forskning skal til før helsen, og livene, til disse hundene tas på alvor?

Ikke kjøp flatsnutede hunder

Denne gangen ser forskerne på hudfoldsbetennelse, en betennelsestilstand som oppstår på grunn av blant annet friksjon, fukt og dårlig lufting, og der hud med pels blir foldet. For de flatsnutede hundene er foldene i ansiktet et svært vanlig område denne smertefulle betennelsestilstanden rammer. Også halepartiet til hunder som avles med stump hale, som den engelske bulldoggen, er et utsatt område for betennelse.

Forskningen viser at hunder med flate snuter, som engelsk bulldog, fransk bulldog og mops, har høyest risiko for hudfoldsbetennelse. Dessverre er det mange mennesker som synes foldene og rynkene på disse hundene er søte. Det mange ikke er klar over er at de kan føre til store helse- og velferdsimplikasjoner for de rasene som er rammet.

Dette er enda en studie som nå kan legges til bunken over studier som konkluderer med at menneskers ønske om hunder med et ekstremt og unormalt utseende fører til betydelige helseproblemer for hundene våre, sier Åshild Roaldset, veterinær og daglig leder i Dyrebeskyttelsen Norge.

Mange hunder har hudfoldsbetennelse hele livet. Det betyr et liv med smerter og plager, og krever en eier som følger opp og vasker og steller foldene hver eneste dag.

Menneskeskapte problemer

For noen av hundene blir smertene og plagene grunnet slike betennelser så livshemmende at de må gjennomgå kirurgi i form av en «ansiktsløftning» for å kunne ha akseptabel livskvalitet. For andre blir antibiotika eneste løsningen.

-Hudfolder i den grad det er vanlig i enkelte raser er menneskeskapt og gir problemer for hundene. Akkurat dette med hudfoldsbetennelse er et problem for flere enn hunden fordi det ofte behandles med antibiotika. Dermed er hudfolder hos hund med på å øke forbruket av antibiotika i norske hjem. Om man ikke er opptatt av hundeavl og hundenes helse så bør uansett denne type avl stanses ut fra et folkehelseperspektiv, sier Roaldset.

Mattilsynet ferdigstiller i disse dager et forslag til forskrift om avl av hund. Dyrebeskyttelsen Norge mener at en ny forskrift kun gir mening for samfunnet dersom den løser dagens problemer med alvorlige helseutfordringer og ekstrem innavl hos hundene våre. Utkastet som foreligger per i dag vil ikke løse disse problemene.

-Skal dyrets egenverdi sikres gjennom en slik forskrift, må måten vi avler hunder på oppdateres til dagens vitenskapelige og teknologiske standard. Mer av det samme som man har holdt på med de siste cirka 100 årene vil ikke gi tilstrekkelig god dyrevelferd for hundene våre. Databasene og teknologien for å få dette til ligger klare, men vi trenger en fremtidsrettet forskrift for å få med alle, sier Roaldset.

EUs retningslinjer betyr endring

I 2020 kom EU med retningslinjer for hundeavl. Disse retningslinjene bør forstås som vår tids gjeldende etiske norm med tanke på god dyrevelferd og bør være førende for hundeavlen i Norge. I tillegg er EUs retningslinjer et godt skrevet dokument som alle dyrevelferdsorganisasjoner, oppdrettere, kennelklubber og myndigheter bør kunne enes om.

Dyrebeskyttelsen Norge ber om at disse retningslinjene blir gjeldene for hundeavl også i Norge, slik at avlen blir bedre regulert enn i dag. Seriøst avlsarbeid må baseres på hundenes helhetlige helsedata og ikke bare enkelttester, på hundenes lynne, hundenes funksjon og genetiske slektskapsanalyser. Vi må rett og slett la hundene nyte godt av dagens kunnskap og teknologi.

Det er mye som skjer innen hundeavl i hele Europa, og vi kan ikke tillate at Norge blir en sinke innen dyrevelferd bare fordi gamle dogmer og manglende vitenskapelig tilnærming får regjere i oppdrettermiljøene.

Faktaboks:

De 8 hunderasene som sliter mest med hudfoldsbetennelse:

1. Engelsk bulldog
  2. Fransk bulldog
  3. Mops
  4. Basset Hound
  5. Engelsk Cocker Spaniel
  6. Shar Pei
  7. Cavalier King Charles Spaniel
  8. Boxer

Kilder uten hyperlink i brødteksten:

English Bulldogs in the UK: a VetCompass study of their disorder predispositions and protections. https://cgejournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40575-022-00118-5

Breed and conformational predispositions for prolapsed nictitating membrane gland (PNMG) in dogs in the UK: A VetCompass study. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35081121/

Keratoconjunctivitis sicca in dogs under primary veterinary care in the UK: an epidemiological study. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jsap.13382

Life tables of annual life expectancy and mortality for companion dogs in the United Kingdom. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35484374/

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Film om hundeavlVideokanal

Hudfolder gir plager hos mange hunder. Foto: pixabay

Dyrebeskyttelsen Norge er en landsdekkende dyrevernorganisasjon med 26 lokalavdelinger spredt fra nord til sør. Med over 8500 medlemmer, er vi en av landets største og eneste landsdekkende dyrevernorganisasjon som gir praktisk hjelp til dyr i nød. Siden 1859 har vi arbeidet for at dyr skal bli behandlet med respekt og medfølelse. Dette gjør oss til en av verdens eldste dyrevernorganisasjoner.