Høytid for brann: – Mange vet ikke at røykvarslere har en utløpsdato

En røykvarsler redder liv, men den varer ikke evig. 1 av 5 nordmenn burde sjekke røykvarsleren bedre.
Desember er brannversting med mye levende lys og matlaging. Da må vi stille godt forberedt. Foto: Fremtind.

Det viser en fersk undersøkelse Respons analyse har gjennomført på vegne av Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

– De fleste røykvarslere har en holdbarhet på omtrent ti år. Da virker den dårligere, og vil etter hvert slutte å fungere, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

Det kan bli fatalt når vi går inn i adventstiden. Desember er blant månedene med flest branner i norske hjem, og statistikken viser at brannene i desember ofte er mer alvorlige enn ellers i året. Så langt i år har 32 personer omkommet i brann, ifølge Norsk brannvernforening.

– Gjør det til en vane å teste røykvarsleren én gang i måneden. Hold inne testknappen til det begynner å pipe. Jevnlig rengjøring er også viktig for at røykvarsleren skal fungere, sier Hofstad-Nielsen.

Leietakere har mindre kontroll enn boligeiere

Undersøkelsen viser at de som eier egen bolig er flinkere til å sjekke både røykvarsler og brannslokker enn de som leier.

Blant huseiere oppgir 84 prosent å ha full kontroll på røykvarsleren. Blant leietakere er det 67 prosent som oppgir det samme. 32 prosent av de som leier mener de burde sjekke røykvarsleren bedre.

Det er de yngste som har minst kontroll, og de eldste som har mest, viser undersøkelsen.

Tidlig varsling redder liv

I Brann- og redningsetaten i Oslo erfarer mannskapene gang på gang at røykvarslere redder liv. Men de må fungere og det må være tilstrekkelig av dem til at de kan høres godt fra alle rom.

Tidlig varsling er helt avgjørende.En brann utvikler seg raskt og da blir hvert sekund verdifullt. Seriekoblede røykvarslere fås kjøpt mange steder og er enkelt å installere. De fungerer slik at hvis en av varslerne går av, så går alle av. Det er en trygg forsikring å ha hvis du for eksempel bor i et hus med mange rom og flere etasjer, sier kommunikasjonsrådgiver Gaute Gaarder i Brann- og redningsetaten i Oslo.

Skremmende lite kontroll på brannslokkeren

Når det gjelder holdbarheten på brannslokkeapparatet, oppgir 52 prosent nordmenn, tilsvarende 1,5 millioner, at de ikke har kontroll, eller burde sjekket bedre.

– Det er skremmende at over halvparten av oss dropper den viktige sjekken av brannslokkeren. Branner representerer de mest alvorlige skadene i hjemmet, og i verste fall kan liv gå tapt, sier Hofstad-Nielsen.

Kun 36 prosent av de som leier bolig oppgir å ha kontroll på holdbarheten på brannslokkeren. Det er flest i Innlandet med god kontroll, mens det i Agder og Sør-Østlandet er færrest som oppgir å ha kontroll.

Slik sjekker du brannslokkeapparatet:

• Én gang i året bør du vende slokkeren opp ned og legge øret inntil. Lytt etter lyden av pulver som sildrer nedover. I tillegg bør du sjekke at pilen står på grønt og at plomberingen er intakt

• Husk at det skal være minst én brannslokker i hver boenhet – helst plassert nær soverommene

Undersøkelse viser at nordmenn har skremmende lite kontroll på brannslokkeren hjemme. Det kan gi fatale følger. Foto: Fremtind.
Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.