Høyt fyllefravær blant studenter og unge arbeidstakere

Flere medier referer i dag til en undersøkelse gjennomført av Vinmonopolet om studenter og unge arbeidstakeres alkoholvaner. Akan kompetansesenter mener dette er noe arbeidslivet må ta på alvor.

Én av tre studenter har vært borte fra forelesning eller jobb på grunn av alkoholbruk. Så mange som tre av fire opplyser at de har venner som har vært borte fra jobb eller skole grunnet alkoholbruk dagen før.

Samtidig sier én av ti at de har vært bekymret over at eget alkoholforbruk skal gå ut over jobb eller studier, og én av fem at de har ventet en ekstra dag før de kunne jobbe eller studere effektivt etter de har drukket.

For bare to dager siden deltok ungdomspartiene på en debatt under Arendalsuka i regi av Akan kompetansesenter om nettopp unge og alkoholvaner. Der trekkes det frem at vi, i den digitale tiden vi lever i, til enhver tid blir oppdatert på hva vi går glipp av. Frykten for å bli ekskludert er med på å bidra til at det er vanskelig å takke nei til alkohol, eller velge alkoholfritt i sosiale situasjoner.

Det var bred enighet blant ungdomspolitikerne om at vi må jobbe for at det skal være like greit å velge alkoholfritt som med alkohol i sosiale sammenkomster, både som student og i arbeidslivet.

Direktør i Akan kompetansesenter, Elisabeth Ege, sier hun er glad for at Vinmonopolet bidrar til bevisstgjøring rundt alkoholforbruk hos studenter og unge arbeidstakere. Dette gir utdanningsinstitusjonene og arbeidsgivere en gyllen anledning til å ta tak, og sammen med de unge ta praten om ønsket drikkekultur.

- Vårt råd er at ledere som har deltidsansatte som møter studiestart i disse dager, eller har unge nyansatte, må informere om hvilke rammer som gjelder hos dem med tanke på jobbrelatert alkoholbruk og konsekvenser av å bryte disse rammene. En lik prat skaper forutsigbarhet og er god forebygging, avslutter Ege.