Høysesongen for leiemarkedet er over, men det er fortsatt god balanse i markedet, sier administrerende direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 9749,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 1,4% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 8,1%.

For en 2-roms kostet det i snitt 13.158 kroner. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 1,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,3%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 16.471,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 0,2%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,4%.

-Vi merker at høsten er i anmarsj. Vi går mot en tid der tilbudet erfaringsmessig vil være større enn etterspørsel og hvor det er leietakers marked.

Vi opplever at det er flere som ikke får solgt til ønsket pris og som da velger å leie ut boligen sin. Nå merker vi størst etterspørsel etter 2-roms leiligheter her hos oss, sier daglig leder ved Utleiemegleren Majorstuen, Siri Anne Bernum Halck.

For en 2-roms kostet det i snitt 10.589,- kroner. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 2,5%.

For en 3-roms kostet det i snitt 13.736- kroner. Dette er en oppgang på 0,4% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,2%.

- August pleier å være en hektisk måned på leiemarkedet i Bergen og i år var intet unntak. Utleiemegleren Bergen satte ny omsetningsrekord ved kontoret i august. Når høstsemesteret er i gang på studiesteder og skoler, roer det seg vanligvis litt på leiemarkedet, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

For en 2-roms var snittleien 10.158,- kroner, dette er en nedgang på 8% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 7,3%.

For en 3-roms var snittleien 12.142,- kroner, dette er en oppgang på 6,3% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 1,5%.

-Antall ledige boliger på Finn.no har gått kraftig ned. Sett i lys av at det er relativt få ledige boliger i markedet antar vi at leieprisene vil holde seg godt de siste månedene av året hvor vi normalt ser en nedgang i leieprisene, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 11.242,- kroner, som er en nedgang på 3,7% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 6,4%.

For en 3-roms var snittleien 13.391,- kroner, dette er en nedgang på 3% fra måneden tidligere. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 2%.

-Det er fortsatt en del leietakere på markedet selv om studentene er i hus. Antall boliger til leie på Finn.no har sunket betraktelig siden høysesongen, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moen.

I snitt kostet det 11.316,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 2,6%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 9,2%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 12.840,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 2,6%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 0,1%.

- Det er godt oppmøte på visningene om dagen. August ble en aktiv måned på utleiemarkedet her på Romerike hvor vi inngikk rekordmange leiekontrakter. Kombinasjonen av at mange flytter på seg i august og at det fortsatt bygges mange nye boliger på Romerike er nok årsaken til dette. Leieprisene er stabile, men vi ser at 2-roms leilighetene er de som øker mest i år. De er ofte også de som er enklest å leie ut om dagen, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 11.561,- kroner for en 2-roms. Sammenlignet med forrige måned er dette en nedgang på 13,1%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 3,6%.

En 3-roms leilighet kostet i snitt 14.720,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 11,5%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 0,1%.

- De siste ukene har vi opplevd at mange boligeiere i Asker og Bærum har tatt kontakt med oss fordi de ikke får solgt sine boliger til den prisen de ønsker. En del av disse velger derfor å leie ut for en periode, mens andre heller vil avvente noe og prøve salg litt senere på høsten. Høysesongen i leiemarkedet er normalt sett over for denne gang, men mye på grunn av et noe tregt salgsmarked er det fortsatt et meget godt marked for leietakerne.  Det store tilbudet av utleieboliger gjør at en kan forvente tøff konkurranse om leietakerne fremover, og dermed også et prissensitivt marked. Nyere moderne boliger er fortsatt de det er størst betalingsvillighet for, men også her må en vurdere konkurransesituasjonen når en skal gå ut med leiepris, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen.

Jakten på studentboliger er i gang, og vi ser en spesielt stor pågang etter ett-roms, noe som er normalt i forbindelse med studiestart. Det er en god økning i leieprisene, spesielt i Oslo, sier Administrerende Direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse6.7.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 11.065,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 5,2% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 12%. For en 2-roms kostet det i snitt 13.405,- kroner, dette er en oppgang på 0,6% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 4,2%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 16.504,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 0,9%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,5%. - Leiemarkedet er i høysesong. Det leies ut rekordmange boliger om dagen og leilighetene går raskt. Alle typer boliger er populære, men vi merker ekstra stor pågang på kollektiver og små leiligheter. En tendens vi har sett mindre av siste årene er expats som kommer til Norge for å jobbe, dette har blusset opp igjen. Vi får mange henvendelser fra Relocation-byråer og firmaer som nå trenger bolig til sine ansatte. Dette er o

Det er stor aktivitet i utleiemarkedet, og det er mange studenter som allerede nå har leid bolig for studieperioden, sier Administrerende Direktør i Utleiemegleren, Vibecke Lyse Augdal.5.6.2020 07:30:00 CESTPressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 10.490,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 7,8% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 7,9%. For en 2-roms kostet det i snitt 13.320,- kroner, dette er en oppgang på 0,4% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,3%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 16.360,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 5,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,6%. - Det er et godt leiemarked i Oslo. Vi merker allerede at studentene har begynt boligjakten og 2-3 roms og kollektiv-leiligheter er det vi har flest henvendelser på for tiden. Tiden vi er inne i gjør at flere studenter velger å avlyse utenlandsstudier og reiser, det kommer til å bli mange om boligene i sommer. Vi anbefaler derfor å være tidlig ute dersom man skal finne seg bolig i Oslo fra høsten av. Flere av våre utleier