Høysesong for kjøp og salg av båter – uklare avtaler om tidspunkt for eierskifte kan skape forsikringstrøbbel

Ved kjøp og salg av båt er det viktig å avtale et tydelig tidspunkt for når det faktiske eierskifte skal skje. Dette tidspunktet har betydning for forsikringen både for selger og kjøper.
Er du i tvil om hvilke regler som gjelder eller hvordan dette skal løses – ta kontakt med en forsikringsrådgiver sier Rune Sagen, forsikringsmegler hos Söderberg & Partners.

- Vi erfarer dessverre at uklare avtaler om tidspunkt for eierskifte kan medføre at båten er uforsikret fordi forsikringene rett og slett er ugyldige, sier Rune Sagen, forsikringsmegler hos Söderberg & Partners. - Vi ser også en del avtaler mellom selger og kjøper som ikke er forenlig med forsikringslovgivningen og forsikringsavtalene som er inngått med forsikringsselskapet.

Resultatet kan i begge tilfellene bety at eventuelle forsikringer vil kunne være ugyldige. Det kan medføre store økonomiske konsekvenser ved en skade.

- Vær klar over at det er tidspunkt for juridisk overtagelse som har betydning for forsikringen og risiko-overføringen mellom selger og kjøper. Det kan være et annet tidspunkt enn når faktisk fysisk overtagelse finner sted, fortsetter Sagen.

Unngå trøbbel

Rådet for å unngå trøbbel er å avtale skriftlig tidspunkt for juridisk overtagelse mellom selger og kjøper av båten, og avtale at kjøper tegner forsikring fra det tidspunktet. I forsikringslovverket er det imidlertid lagt til rette for en «overlappingsperiode» slik at omsetning av fritidsbåter kan foregå utenfor forsikringsselskapenes åpningstid. Dette innebærer at selgers forsikring kan være i kraft i inntil 2 uker etter at båten er overtatt (juridisk) av kjøper, med mindre kjøper har tegnet forsikring eller at det er avtalt kortere overlappingsperiode.

- Er du i tvil om hvilke regler som gjelder eller hvordan dette skal løses – ta kontakt med en forsikringsrådgiver, avslutter Sagen.

Les mer om avtale av eierskifte ved kjøp eller salg av båt her.

Söderberg & Partners er en av Nordens ledende finansielle rådgiver og formidler av forsikring, pensjon og finansielle produkter og tjenester. Selskapet tilbyr forsikringsmegling, tjenestepensjonsrådgivning, forsikringsrådgivning, samt kapitalrådgivning og kapitalforvaltning. Konsernet har cirka 4 200 ansatte i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederland, Luxemburg, Spania og UK.

Forsikringsvirksomheten til Söderberg & Partners i Norge har 350 ansatte og omsetter for rundt 700 millioner kroner. Selskapet har kontorer i Oslo, Trondheim, Bergen, Kristiansand, Bryne, Fredrikstad, Raufoss, Tønsberg, Ålesund, Ulsteinvik, Molde, Kristiansund, Svolvær, Bodø og Tromsø.