Høyesterett - Konsesjonene er ugyldige. Roan og Storheia vindkraftverk er bygd ulovlig!

Motvind Norge gratulerer Fovsen-Njaarke og hele Norge. Vi takker reindrufta for at de har orket å stå i dette presset så mange år. Vedtak om konsesjon til vindkraftutbygging på Fosen er kjent ugyldig fordi utbyggingen krenker reindriftssamenes rett til kulturutøvelse. Høyesterett anser ikke begrunnelse med «det grønne skifte» og klima kan overstyre rettighetene. Regjeringa ble i 2019 bedt om å stanse anleggene i påvente av rettsavgjørelser, men ga likevel anlegget klarsignal. Høyesteretts avgjørelse åpner opp for full gjennomgang av lovbrudd og ansvar i dette skandale regimet. Saka er ikke minst en utfordring for Norges omdømme internasjonalt. Storting og regjering må nå prioritere gransking og oppvask.

Vindkraftanleggene Storheia og Roan er bygd ulovlig. Høyesteretts beslutning er den viktigste for samisk reindrift i moderne tid.

Høyesterett har gitt reindrifta på Fosen rett. Det må være en stor lettelse for Fovsen-Njaarke etter så mange år og så store ødeleggelser. Det store spørsmålet er: hvorfor måtte reindrifta gå helt til Høyesterett?

Videre:
Hva med anleggene som er bygd og de store inngrepene som er gjort?
Skal ulovlig bygde anlegg rives, slik det er praksis i andre saker?
Hva med de mange brudd på norsk lovverk?
Hva med vindkraftanlegg og nett som er bygd før alle sider ved anleggsplanene er godkjent? Slik det foregår i dag, både i og utenfor reindriftsområder?
Hvem i forvaltninga kan og bør stilles til ansvar?

Dette er viktige spørsmål som Høyesterett ikke har tatt stilling til. Ikke desto mindre er det nå dags for gransking og oppvask. Dette vil Motvind Norge følge opp.

Det nye Stortinget åpnet i dag kl 13:00. Vi ønsker våre folkevalgte lykke til med et stort oppryddingsarbeid.

Høyesteretts avgjørelse herVedtak om konsesjon til vindkraftutbygging på Fosen kjent ugyldig fordi utbyggingen krenker reindriftssamenes rett til kulturutøvelse

Les om Fosen-saka og retten til livsgrunnlaget

Statnetts rolle i kraftforsyningen må granskes1.10.2021 09:48:47 CEST | Pressemelding

I dag tas den nye sjøkabelen til England i bruk, og i dag tidlig har Motvind Norge markert sin motstand mot de senere års unødvendige bygging av stadig flere utenlandskabler. Kablene er bygd av Statnett, og markeringen foregikk utenfor Statnetts kontorer i Nydalen i Oslo. Motvind Norge og Industriaksjonen har i dag sendt brev der vi ber Riksrevisjonen foreta en full gjennomgang av Statnetts rolle i den store utbyggingen av nye utenlandsforbindelser siden Statnett ble opprettet 1.1.1991. Stein Malkenes daglig leder i Motvind Norge overrakte kopi av brev til Henrik Glette som er kommunikasjonsdirektør i Statnett.

Roan vindkraftverk – faktiske inngrep tre ganger større enn de som var godkjent30.9.2021 10:10:30 CEST | Pressemelding

I Dagens Næringsliv forleden opplyser førsteamanuensis Ivar Svare Holand og masterstudent Knut Botten fra Nord Universitet at naturinngrepene ved vindkraftanlegget i Roan er 2,27 km2, ikke 0,85 km2 som ble oppgitt i konsesjonssøknaden. Altså et formidabelt avvik! Studien bekrefter Motvind Norge sine beregninger fra 2019, og at at både regjeringen og NVE feilinformerer om omfanget av arealinngrep ved utbygging av vindkraft. Dette har vi sett i mange anlegg og sagt lenge. Dette har folk i de berørte områdene sagt lenge. Dette har bransjen, NVE og regjeringen benektet lenge. Er det rart at folk er opprørte?

Ti bod – innspel til regjeringspartia28.9.2021 14:08:20 CEST | Pressemelding

“Gjennomfør ei uhilda gransking av korleis konsesjonssakene for vindkraft og overføringsnett er handtert dei siste 20 åra i statsforvaltninga, med særleg vekt på NVE, OED, Miljødirektoratet, kommunane og statsforvalteren sine roller og forvaltningspraksis.” Dette er eit av dei ti natur- og energibod Motvind Norge no har sendt til AP, SP og SV. Vindkraftbransjen si rasering av naturarven dei siste åra må stansast, i staden må vi bruke allereie tilgjengeleg energi mykje meir effektivt, seier påtroppande dagleg leiar i Motvind Norge, Stein Malkenes. – Våre ti natur- og energibod tek utgangspunkt i regjeringa Bratteli sine ti oljebod som Stortinget samrøystes vedtok for 50 år sidan og som la til grunn at oljeformuen skulle tilhøyre det norske felleskapet. I energipolitikken er dette prinsippet blitt heilt borte til fordel for profittmaksimering for kraftbransjen. Dette gjer seg også utslag i prisauken på straum, noko vi har advart mot i lang tid, seier Malkenes

Valget 2021 ble et historisk protestvalg, fra distriktsopprøret og kraftopprøret!14.9.2021 15:08:38 CEST | Pressemelding

Valgvinnerne ble Senterpartiet og Rødt. Og - folkebevegelsen Motvind Norge. Folkebevegelsen for natur og lokalsamfunn, mot vindkraft, har gjort store utslag. Høyre tapte mange stemmer på grunn av Solbergregjeringa og Tina Bru sitt råkjør for å fremme interessene til kraftlobbyen og vindkraftselskapene. Noe av FrP sin fremgang i siste fase skyldes nok deres punkt 7 Nei til vindturbiner. Mange har ønsket en grønn distriktspolitikk, og SP kunne nok fått enda flere stemmer om partiet hadde tatt et oppgjør med kraftspekulasjon og vindkraft. Rødt sin fremgang skyldes deres klare nei til vindkraft på land og hav. Trass nedgang, AP er nå største parti og i posisjon. Etter Støres tale er det mange som frykter at denne regjeringa kan bli enda verre enn Solbergregjeringa når det gjelder natur og miljø. Nå bør Jonas Gahr Støre lytte til folket, og ta de som kan bli Aps lagspillere for natur og lokalsamfunn på alvor. Både ut fra meningsmålingene og valgresultatet, vil det være klokt av Støre å sikr