Høyere priser rammer norske forbrukere hardt – tvinges til å senke forbruk og endre vaner
Norske forbrukeres tillit til markedet er på et lavere nivå enn på 20 år, og de forventer at det skal bli enda verre i tiden fremover.
Det viser en demografisk representativ studie av handelsmønster og forbrukertillit blant cirka 1000 respondenter i Norge, gjennomført av Norstat for BCG.
– Det skal bli verre før det blir bedre: Pilene peker nedover, og vil ifølge våre analyser fortsette å gjøre det ut i 2023, sier Magnus Prøsch, partner ved BCGs kontor i Oslo.
I undersøkelsen, som ble gjennomført før årsskiftet, oppgir 70 prosent at de er bekymret over privatøkonomien.
– Verken finanskrisen i 2008, fallet i oljepris og økningen i arbeidsledighet i 2014 til 2016 eller utbruddet av pandemien i 2020 hadde så stor negativ effekt på måten folk opplevde sin privatøkonomi, utdyper Prøsch.
20 prosent av de spurte sier de fremover vil ha råd til mye mindre (20 prosent reduksjon i forbruk), mens 57 prosent oppgir at de vil ha råd til mindre (10 prosent).
Det er ikke bare økningen i dagligvarepriser som rammer.
– Seks av ti oppgir økningen i energipriser som en hovedbekymring, men også den generelle inflasjonen og de stigende rentene bidrar til usikkerheten, forklarer BCG-eksperten.
58 prosent av de spurte sier de er bekymret for at de må bruke av sparepengene sine for å takle hverdagen.
– Alle disse forholdene kommer på toppen av de geopolitiske spenningene, som også mange oppgir som en bekymring. Det er mye på én gang, sier Prøsch.
BCG mener det ligger an til at norske forbrukere fremover vil endre sine vaner på flere områder.
– Folk vil handle mindre, men også annerledes. Undersøkelsen tyder på at over 60 prosent vil orientere seg mot billigere merker og være på utkikk etter tilbud og rabatter, sier Jacob Ziesler, som også er partner ved BCGs kontor i Oslo.
– Forbrukerne vil også kjøpe mindre ikke-essensielle varer, som for eksempel klær, kosmetikk, smykker og møbler. Samtidig sier halvparten at de er mer tilbøyelige til å kjøpe brukt.
Høyere priser i matbutikken til tross, vil forbrukerne spise mer hjemme og mindre på restaurant fremover.
– 43 prosent av de spurte sier de vil gå sjeldnere ut for å spise. Det er et tøft budskap for restaurantnæringen, som også ble hardt rammet av pandemien, poengterer Ziesler.
Kontakter
Hans Christian HanssonMarketing and Communications Country Manager
Tel:+4792458181hansson.hanschristian@bcg.comBilder
Om Boston Consulting Group
Følg pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Boston Consulting Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) lanserer forskningsinstitutt for kunstig intelligens15.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemelding
Det nye instituttet fører forskere, næringsliv og teknologiutviklere sammen for å styrke kunnskapsutvikling og praktisk anvendelse av kunstig intelligens ytterligere.
Et generasjonsskifte i investeringsvilje; en tredjedel av generasjon Z investerer allerede under studietiden11.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Tolltariffer til tross, de yngre generasjonene går inn i investeringsverdenen tidligere og med åpnere sinn enn noen gang før. Ferske tall fra World Economic Forum og Boston Consulting Group viser at 4 av 10 under 43 år er villige til å la en AI-assistent håndtere investeringene deres.
Fire partneropprykk ved BCGs Oslo-kontor17.1.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Ved årsskiftet fikk partnergruppen til Boston Consulting Group fire nye medlemmer.
Ny rapport fra BCG: Norge sakker akterut i GenAI-revolusjonen17.1.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Norge står ved et kritisk veiskille i adopsjonen av generativ kunstig intelligens (GenAI). Boston Consulting Groups ferske rapport avslører at norske selskaper og arbeidstakere ligger langt bak sine europeiske motparter i bruk av, innsikt i og verdiskapning fra GenAI. Norge kan tape inntil 9 milliarder euro årlig i verdiskapning dersom vi ikke lukker dette gapet.
BCG og WEF: Mange selskaper risikerer store tap uten klimatiltak19.12.2024 12:00:00 CET | Pressemelding
En fersk rapport fra det anerkjente konsulentselskapet Boston Consulting Group (BCG) og World Economic Forum (WEF) viser at manglende tiltak mot klimaendringer kan føre til betydelige økonomiske tap og svekket konkurranseevne for selskaper i mange sektorer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom