Høye tall på drepte i trafikken hittil i år

Det har vært en stor økning i antall trafikkdrepte hittil i år. Så langt har 46 personer mistet livet, mot 24 på samme tid i fjor.
Foto: Colourbox.com

Det er bekymringsfullt og en stor nedtur at så mange har mistet livet i trafikken hittil i år, sier kommunikasjonssjef Cecilie Bryner i Trygg Trafikk. – Antall drepte har i mange år gått ned. I fjor omkom 8o personer i trafikken, dette var lavest antall omkomne på flere tiår.

Vi må helt tilbake til 2008 for å finne en mai-måned med flere omkomne. Da mistet 28 personer livet i trafikken, mot 21 omkomne den siste måneden. Det er foreløpig for tidlig å si noe om hva denne nedslående økningen skyldes.

Høy andel singel- og møteulykker

Det var mange singelulykker i mai, det vil si ulykker der kun ett kjøretøy er involvert. – Ofte skyldes det uoppmerksomhet eller for høy fart, forklarer Bryner. Det har også vært mange møteulykker. Over 70 prosent av dødsulykkene er singel- eller møteulykker.

– Moderne berøringsskjermer i nye biler og bruk av mobiltelefon er faktorer som kan skape livsfarlige situasjoner. Det er ikke mange sekunders uoppmerksomhet som skal til før ulykken er et faktum, forklarer Bryner. Vender du blikket bort i bare to sekunder, kan du tilbakelegge en lang strekning “i blinde”.

Skjerp sansene og konsentrer deg om trafikkbildet

Trafikken blir stadig mer krevende, og samhandling er avgjørende for sikkerheten.  Vi har alle et ansvar for å ta hensyn, være oppmerksom og opptre forsvarlig. Nå må vi skjerpe sansene og være mer årvåkne når vi ferdes i trafikken. Det er det eneste strakstiltaket vi alle kan gjøre noe med for å unngå nye dødsulykkeroppfordrer Bryner.

Foto: Colourbox.com