Høye strømpriser kan påvirke lønnsoppgjøret

De siste månedene har nordmenn opplevd historisk høye strømpriser, og mange sliter med å betale strømregningene sine. Negotia har mottatt mange meldinger fra bekymrede medlemmer som krever at myndighetene må gjøre noe med dette
Når levekostnadene går opp på grunn av høye strømpriser kan det bli et hensyn i lønnsoppgjøret, sier forbundsleder Monica A. Paulsen. Illustrasjonsfoto: AdobeStock

- Mange av våre medlemmer har kontaktet oss i frustrasjon over de høye strømprisene. Dette er et problem vi er smertelig klar over at påvirker manges privatøkonomi sterkt. Negotia mener derfor at ordningene myndighetene iverksetter må treffe bedre og bredere enn de gjør i dag, sier forbundsleder i Negotia Monica A. Paulsen.

Som fagforening skal Negotia jobbe for medlemmenes økonomiske interesser. Det gjøres i hovedsak gjennom de årlige lønnsforhandlingene lokalt og sentralt. Strømprisene påvirker konsumprisindeksen direkte, og vil dermed også kunne påvirke lønnsoppgjørene framover.

- Når levekostnadene går opp betraktelig – som de gjør nå – vil det bli et hensyn i lønnsoppgjøret, med mindre det kommer tiltak som virkelig monner. Vi er glad for at YS er tydelig ute og signaliserer dette, sier Paulsen.

Negotia har spilt inn behovet for bedre kompensasjonsordninger til YS, som tidlig var ute og gjorde dette krystallklart.

- Regjeringen har som kjent iverksatt tiltak for månedene desember til og med mars, som letter en del på folks strømregninger, og vi vil se nøye på effekten av disse. Negotia vil sammen med YS følge utviklingen tett framover, og vurdere om det er behov for ytterlige grep, sier Monica A. Paulsen.

Negotia er en partipolitisk uavhengig arbeidstakerorganisasjon for ansatte i privat næringsliv og frivillig sektor. Vi organiserer ca. 21 500 medlemmer fordelt på over 1 600 arbeidsplasser. Negotia er tilsluttet Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS).

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Negotia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

På kvinnedagen spør Negotia: Hva gjør vi for kollegaen som opplever partnervold?8.3.2024 11:25:17 CET | Pressemelding

På jobb tar man ofte på seg en profesjonell maske og deler lite personlig. Man vil bli sett på som ansvarlig, pliktoppfyllende og en stabil kollega. For mange er det en kamp å skjule det som foregår bak hjemmets fire vegger for kollegaer og ledere. Ifølge en undersøkelse utført av Nordisk Kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKTVS) i 2023 har nemlig 1 av 10 kvinner opplevd alvorlig fysisk vold av partner eller ekspartner.