Høye strømpriser: Inkassoselskap etablerer egen rådgivningstelefon

– Som Norges største inkassoselskap etablerer vi en egen rådgivingstelefon. Kredinor Strømtelefon skal være en hjelpetjeneste til de som sliter økonomisk på grunn av høye strømpriser. Vi ønsker å forebygge de økonomiske problemene som nå er i ferd med å tårne seg opp, og støtte dem som har ekstra utfordringer, sier Ole Marius Thorstensen, fungerende administrerende direktør i Kredinor
Kredinor følger opp ubetalte krav til om lag halvparten av det norske strømmarkedet, og så sent som i 2019 behandlet selskapet mer enn en halv million inkassokrav rettet mot norske forbrukere og bedrifter.
– Nå setter vi opp et eget spesialistteam som strømkundene kan kontakte for å få konkret hjelp, slik at de kan få kontroll med sin økonomi og sine utestående strømkrav, sier Thorstensen.
Frykter strømsjokk
I 2020 gikk antall inkassosaker ned, som en følge av pandemien og historisk lave strømpriser, men med de vedvarende høye strømprisene forventes det at antall inkassosaker innenfor energi kan øke betydelig i tiden som kommer.
– Kredinor Strømtelefon skal gi praktisk hjelp til folk med høye strømregninger kombinert med en utfordrende økonomi. Vi må huske at strømregningen bare er en del av alt det en person skal betale – telefon, bredbånd, forsikring, husleie, transport, renter og avdrag, mat og drikke og annet som hører til i en husholdning kommer i tillegg, sier Thorstensen.
Som inkassoselskap følger Kredinor myndighetenes retningslinjer for oppfølging av ubetalte krav, og kan trå til med mer hjelp når det røyner på for ulike kundegrupper. Nå kan flere enn tidligere rammes fordi den høye strømprisen kommer i tillegg til de øvrige utgiftene husstanden har.
– Skyhøye strømregninger går ut over den totale privatøkonomien. Vi vet at NAV-kontorer tar imot henvendelser fra mange fortvilede mennesker nå. Vår økonomiske rådgiving vil bidra til at kunden får oversikt og klarer å betale mer enn ellers, sier Ole Marius Thorstensen, i Kredinor.
Hva er Kredinor Strømtelefon?
- Direktelinje for strømkunder som sliter økonomisk på 21609280
- Rådgivingstelefon som åpner onsdag 22. desember kl 08.00
- Åpningstider mandag-fredag kl. 8-21 og lørdag kl. 10-15
- Et eget spesialistteam i Kredinor
- Inkassorådgiving som tar for seg helheten i kundens økonomi
- Fortløpende dialog med kunder som henvender seg
- Kartlegge kundens økonomiske forpliktelser
- Kontakter de som har krav ut fra dialog med kunden
- Setter opp en økonomisk plan for kunden
- Diskuterer økonomisk plan og prioriteringer for betaling
Kredinor Strømtelefon blir en rådgivingstjeneste for å gi privatøkonomisk råd og veiledning til folk som sliter med å betale høye regninger. Her treffer kunden et spesialistteam og får hjelp til å sortere i privatøkonomien og gjenvinne kontrollen.
Nøkkelord
Kontakter
Ole Marius ThorstensenFungerende administrerende direktørKredinor SA
Ole Marius Thorstensen er fungerende administrerende direktør i Kredinor frem til 1. mars 2022. Foto: Bård Gudim
Bilder



Lenker
Om Kredinor
Kredinor SA er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og nest størst i omsetning. Selskapet har om lag 430 ansatte fordelt på hovedkontoret i Oslo og 8 avdelingskontor rundt om i Norge. I 2020 mottok Kredinor 2 mill saker til oppfølging, noe som utgjør en markedsandel på rundt 20 prosent i det norske markedet. Totalt mottar Kredinor i underkant av 3000 henvendelser per uke fra kunder som får rådgiving og hjelp til å finne løsninger slik at de kan betale. Kredinor er markedsleder innenfor oppfølging av strømkrav for energibransjen. Rådgivingstjenesten Kredinor Strømtelefon etableres for å håndtere henvendelser fra strømkunder som er i en utfordrende øknomisk situasjon. Kredinor er et samvirke hvor eierne er medlemmer og kunder, som benytter løsninger innenfor betalingsoppfølging og inkasso. Mer informasjon på kredinor.no
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Fremgangen fortsetter for norske husholdninger, men de svakeste opplever økte problemer19.11.2025 09:24:04 CET | Pressemelding
Kredinorbarometeret, som kombinerer makroøkonomiske variabler og inkassodata fra Kredinor, viser en tydelig bedring for norske husholdninger. Samtidig ser vi at de svakeste opplever økte problemer.
-Vil forebygge arbeidslivskriminalitet og svart økonomi Kredinor inngår samarbeid med Fair Play Bygg Oslo og omegn6.11.2025 16:00:17 CET | Pressemelding
Kredinor har som første norske inkassoselskap inngått et formalisert samarbeid med Fair Play Bygg Oslo og omegn. Samarbeidet markerer et viktig steg i Kredinors arbeid med bærekraft og samfunnsansvar, og skal bidra til kunnskap om hvordan arbeidslivskriminalitet og svart økonomi kan forbygges.
Kredinor AS: Resultat tredje kvartal 202520.10.2025 12:00:08 CEST | Pressemelding
Kredinor leverer solid resultat i tredje kvartal – styrket lønnsomhet og effektiv drift.
Status for norsk privatøkonomi: Gradvis bedring, men mange er fremdeles bekymret12.8.2025 12:03:25 CEST | Pressemelding
Den økonomiske situasjonen blir gradvis bedre for de fleste, men kostnadsøkninger og høye renter fortsetter å legge press på nordmenns privatøkonomi. En fersk Nordstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor viser at 24 prosent sier de ikke klarer en uforutsett regning på 10 000 kroner. Dette er en forbedring fra 1 av 3 nordmenn i 2024.
Kredinor AS: Resultat andre kvartal 20255.8.2025 11:40:41 CEST | Pressemelding
(Oslo 05.08 2025) Kredinor presenterte i dag sine resultater for andre kvartal. Kredinor oppnådde et resultat før skatt på 98 mill. kroner i 2. kvartal. Det er en betydelig økning fra 2 mill. kroner i samme kvartal i fjor. Total inntekt Q2 MNOK 463,1/YTD MNOK 855,0 EBITDA Q2 MNOK 211,3/YTD MNOK 373,0 EBT Q2 MNOK 98,3/YTD MNOK 184,1 Book value of the portfolio MNOK 5 852 Kredinors totale inntekter økte med 14 prosent. Dette er hovedsakelig drevet av økt innfordring som også gir god effekt på Kredinors inntekter fra egeneide portefølje. I 1. halvår ble resultatet før skatt 184 (-68) mill. kroner. Både driftskostnader og netto finanskostnader er betydelig ned sammenlignet med samme periode i fjor. -Vi er glade for å kunne presentere sterke resultater for andre kvartal, og fortsetter den positive trenden vi så i første kvartal. Vår satsing på kjernevirksomheten med forsterket strategidisiplin og god kostnadskontroll gir resultater som vi skal bygge videre på utover høsten Etter en periode
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
