Høye forventninger til Norges triatlonlandslag i VM-runden i Hamburg

Sportssjefen i Norges Triatlonforbund har gått høyt ut og spådd norsk seier i VM-runden som går lørdag 6. juli kl 16.30 i Hamburg. Også Gustav Iden fra Bergen er offensiv og tror han kan være med på å kjempe om seieren. Kristian Blummenfelt og Casper Stornes er mer avmålte i sin kommunikasjon før løpet, men innrømmer å være i bra form.
Kristian Blummenfelt, Gustav Iden og Casper Stornes er på plass i Hamburg. Dagen før konkurransen er de offensive og tror på gode resultater.

VM-runden i Hamburg er en sprint; 750 m svøm, 20 km sykling og 5 km løp. I den flate løypa er det forventet at de fleste deltakerne samler seg på syklingen inn i ett stort felt, slik som i fjor. Dermed er det løpingen som gjelder.

«Det blir den raskeste løperen som vinner», forklarer Iden, «og jeg tror jeg kan være en av de som er helt i toppen. Det avhenger selvsagt av dagsformen – det er mange sterke løpere i feltet.»

Av konkurrenter som han forventer å kjempe med om seieren inkluderer han Mario Mola fra Spania, Vincent Luis fra Frankrike, Alex Yee fra Storbritannia og lagkameraten Kristian Blummenfelt.

Kristian Blummenfelt har ikke helt klart å vise samme form i år som i fjor og året før, men mener at formen er på vei til nær der han var da han hauset inn pallplass etter pallplass. «Jeg tror på et godt løp og skal gjøre mitt beste», forsikrer han. Blummenfelt tilføyer enda noen navn blant vinnerkandidatene: Fernando Alarza og Javier Gomez fra Spania, Dorian Coninx fra Frankrike, Jake Birtwhistle fra Australia og Tyler Mislawchuk fra Canada.

«Det er 8 – 10 utøvere som kan løpe 5 km under 15 minutter på denne traseen, så det er dagsformen som vil avgjøre. Men vi hadde en god fartsøkt i går – den kunne ikke vært bedre. Og vi er offensive» sier sportssjef Arild Tveiten.

Blummenfelt ble nummer fem i Montreal. Både Stornes og Iden ble hindret fra å kjempe om de ypperste plasseringene der etter at de måtte hoppe av og fikse hver sin sykkel i løpet av konkurransen. De bedyrer at de har fått fikset syklene før helgens løp. Stornes tilføyer at veibanen i Montreal var veldig dårlig og uhellene skjedde i den forbindelse. I Hamburg er asfalt og brostein i god stand. Også han forteller at formen stadig blir bedre. «Jeg har ikke følt at det har løsnet helt i år, men nå kjenner jeg at det er i ferd med å skje», sier han.

Konkurransen vises live på TV2 fra kl 16.30.